KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA NR 2 W KWIDZYNIE
NA LATA 2021-2026.

 „Szczęście dziecka nie jest jedynym celem, do którego dążymy;
chcemy także by dziecko stawało się budowniczym samego siebie…
Maria Montessori

ZAŁOŻENIA KONCEPCJI FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA nr 2
Dewiza Przedszkola nr 2: Każde dziecko czuje się tu bezpieczne, szczęśliwe i osiąga sukces na miarę swoich możliwości.
Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące oraz doradcze i wspierające działania wychowawcze wobec rodziców. Jest placówką nowoczesną i przyjazną, miejscem pracy o wysokich standardach. Powinnością kadry przedszkolnej jest wspieranie rozwoju dziecka zgodnie z jego potencjałem i możliwościami oraz osiągnięcie stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Ogromne znaczenie ma stworzenie bezpiecznych warunków do wspólnej zabawy i nauki oraz promocja zdrowego i aktywnego trybu życia wśród dzieci i ich rodziców. Przedszkole winno być ukierunkowane na twórczy rozwój dziecka w bezpiecznym, zdrowym i przyjaznym dla niego środowisku, na budo-wanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej.
Działania przedszkola ukierunkowane na:
• indywidualny, twórczy rozwój dziecka, z uwzględnieniem jego aktywności w sferze fizycznej, poznawczej, emocjonalnej i społecznej,
• otwarcie na potrzeby i zainteresowania dziecka ze szczególnym zwróceniem uwagi na tradycje rodzinne, regionalne, narodowe, edukację matematyczną,
• wspieranie aktywności i kreatywności dziecka, pomoc w rozwoju jego talentów, pokonywanie trudności i barier.

CELE I ZADANIA GŁÓWNE KONCEPCJI
Nadrzędnym celem jest dobro i potrzeby dziecka oraz to, aby czuło się dobrze i bezpiecznie w przedszkolu.
1. Organizowanie procesu kształcenia zapewniającego wszechstronny i harmonijny rozwój każdego wychowanka, jego aktywności wobec siebie, innych ludzi i otaczającego go świata, w tym przygotowanie do podjęcia nauki w szkole.
2. Zapewnienie optymalnych, bezpiecznych warunków dla prawidłowego rozwoju wychowanków, odpowiednio do ich potrzeb i możliwości przedszkola oraz odpowiedniej bazy i wyposażenia gwarantującego właściwą realizację zadań placówki.
3. Wspieranie uzdolnień oraz wspomaganie dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi.
4. Współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
5. Stworzenie sprawnego i skutecznego systemu zarządzania placówką.
6. Wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli.
7. Dbanie o pozytywny wizerunek przedszkola w środowisku- współpraca z lokalnymi instytucjami, mediami, pozyskiwanie środków pozabudżetowych (projekty).

WIZJA PRZEDSZKOLA
Największym dobrem jest dobro dziecka, dlatego w przedszkolu winny być stworzone najlepsze warunki do wszechstronnego rozwoju dziecka. Należy dążyć do tego, aby przedszkole:
• było przyjazne dziecku, rodzicom, środowisku, panowała w nim życzliwa i przyjazna atmosfera
• było miejscem radosnej zabawy i bezpiecznego poznawania świata,
• otaczało dzieci troską i miłością, szanowało prawa dziecka,
• zapewniało dzieciom bezpieczeństwo i opiekę pod kierunkiem wykwalifikowanej kadry pedagogicznej,
• zapewniało dzieciom wszechstronny rozwój ułatwiający adaptację szkolną i osiąganie sukcesów w dorosłym życiu,
• wychowywało uczniów w postawie patriotycznej i obywatelskiej,
• wspomagało rodziców w wychowaniu ich dzieci poprzez kontakt z odpowiednimi specjalistami,
• promowało zdrowy styl życia oraz kształtowało postawy proekologiczne,
• dobrze przygotowało dzieci do nauki w szkole przy współpracy nauczycieli i rodziców dzieci,
• aktywnie uczestniczyło w środowisku lokalnym,
• pozyskiwało pomoc dla dzieci z rodzin w trudnej sytuacji materialnej.
Dziecko w naszym przedszkolu poznaje swoje prawa i obowiązki, uczy się jak być dobrym i wartościowym człowiekiem, odróżnić dobro od zła. Ma możliwość wszechstronnego rozwoju, by umiało być twórcze, samodzielne, aktywne poznawczo, dobrze przygotowane do podjęcia nauki w szkole. Uczy się przez działanie, może wykazywać własna inicjatywę. Jest traktowane indywidualnie – ma szansę rozwijać swoje zainteresowania, ma możliwość podnoszenia swoich umiejętności zgodnie z jego indywidualnymi predyspozycjami i możliwościami. Jego rozwój jest wspomagany i ukierunkowywany zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i indywidualnymi możliwościami rozwojowymi.

MISJA PRZEDSZKOLA
„Dzieci to nasza przyszłość, dlatego warto pracować nad ich dobrym wychowaniem, wykształceniem i dać im to, co możemy najlepszego”
> osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej,
> wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka, odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości,
> tworzenie bezpiecznych warunków do wspólnej zabawy i nauki,
> promowanie działań prozdrowotnych, proekologicznych oraz aktywności twórczej,
> rozwijanie kompetencji komunikacyjnych, społecznych,
> rozwijanie zainteresowań,
> kształtowanie poczucia własnej wartości, właściwych postaw wobec otoczenia społecznego, przyrodniczego i technicznego,
> poznawanie i kultywowania tradycji narodowych, regionalnych, rodzinnych oraz podstaw małej ekonomii.
W urzeczywistnianie misji przedszkola powinien być zaangażowany cały personel pedagogiczny, administracyjny i obsługowy oraz rodzice. Efektem wspólnej pracy będzie przedszkole, w którym dzieci czują się ważne, bezpieczne i do którego przychodzą z radością. W przedszkolu rozpoznaje się i analizuje potrzeby i możliwości dziecka oraz wyposaża je w wiedzę i umiejętności umożliwiające udany start szkolny.

KIERUNKI ROZWOJU PRZEDSZKOLA
Zakładam model przedszkola środowiskowego, promującego nowatorskie rozwiązania programo-we, organizacyjne i metodyczne.
1. Tworzenie najlepszych warunków do indywidualnego i wszechstronnego rozwoju każdego dziecka, osiągania przez dziecko sukcesów, zgodnie z jego możliwościami i potrzebami.
2. Modelowanie, projektowanie i pobudzanie zdolności dziecka poprzez stosowanie metod wyzwalających jego aktywność.
3. Wzmacnianie pozytywnego wizerunku przedszkola w środowisku lokalnym poprzez upowszechnia-nie osiągnięć oraz rozszerzanie oferty edukacyjnej.
4. Realizacja programów i projektów edukacyjnych pozwalających nabycie umiejętności z zakresu samodzielności dziecka, jego działań w zespole, odpowiedzialności, tolerancji dla innych.

PRIORYTETY PRZEDSZKOLA:
• Bezpieczeństwo dzieci i pracowników przedszkola.
• Dbałość o harmonijny i wszechstronny rozwój dziecka.
• Dobrze wykwalifikowana kadra pedagogiczna i specjalistyczna.
• Promocja aktywności ruchowej, sportu.
• Kreatywność i rozwój artystyczny.
• Partnerska, pełna wzajemnego zaufania i akceptacji współpraca z rodzicami.·
• Promocja placówki przy współpracy ze środowiskiem lokalnym·
• Wsparcie rodziców i prawnych opiekunów w każdej sytuacji.
• Możliwość korzystania przez dzieci z ogrodu przedszkolnego wyposażonego w sprzęt przeznaczony dla dzieci przedszkolnych, korzystania z dobrze wyposażonych sal, ciekawych pomocy dydaktycznych.
Każde dziecko postrzegane jest jako indywidualność, która funkcjonuje w społeczności. Dziecko opuszczając przedszkole potrafi być samodzielne, nawiązywać coraz szersze kontakty z rówieśnikami i dorosłymi, radzić sobie w różnych sytuacjach. Umie wyrażać swoje potrzeby, jednocześnie licząc się z potrzebami innych.
Należy doskonalić mocne strony dziecka, wspomagać w pokonywaniu i eliminowaniu trudności. Po-przez pracę własnych rąk i doświadczenia oraz umiejętność dedukcji, dziecko buduje wiedzę o sobie i otaczającym świecie. Służą temu zajęcia prowadzone w przedszkolu, podczas których dzieci mogą swobodnie realizować się poprzez twórczość werbalną, plastyczną, muzyczną i teatralną. Naturalnym tworzywem ekspresji artystycznej dzieci w wieku przedszkolnym jest kolor, kształt, dźwięk i gest. Konieczne są różnego rodzaju środki dydaktyczne na miarę XXI wieku, wzmacniające potrzebę różnorodnej aktywności, np. tablice multimedialne i monitory interaktywne.
W celu zwiększenia atrakcyjności zajęć należy planować edukacyjne wycieczki dla dzieci, np. do biblioteki miejskiej, Multicentrum (doświadczenia i eksperymenty naukowe), kinoteatru (Teatralia, oby-cie kulturalne, inteligencja emocjonalna, swobodna ekspresja, empatia), plenerowych miejsc zabaw (aktywność ruchowa), parku na Miłosnej – Ekoinicjatywa (ścieżka ekologiczna). Dzięki temu przedszkolaki mogą poszerzyć swoją wiedzę na temat otoczenia i różnorodnych środowisk, elementów ekonomii i przedsiębiorczości.
Niemniej atrakcyjne dla dzieci będą spotkania z ciekawymi ludźmi, rodzicami, rodzeństwem i absolwentami przedszkola, którzy opowiedzą o swoich zawodach, pasjach, przeżyciach i doświadczeniach, wykorzystując nowe technologie informacyjne.
Wzmacnianie więzi społecznych ze środowiskiem lokalnym następuje poprzez:
• udział przedszkola w życiu kulturalnym,
• organizację imprez i działań promocyjnych, np. Pikniki, „Dni otwartych drzwi”, konkursy,
• systematyczne prowadzenie strony Internetowej przedszkola,
• stworzenie gazetki promującej przedszkole.

CELE STRATEGICZNE
1. Wspomaganie indywidualnego rozwoju dzieci na poziomie górnej granicy ich możliwości:
– systematyczne badanie poziomu umiejętności dzieci;
– rozwijanie zainteresowań i uzdolnień;
– rozwijanie wyobraźni i pomysłowości;
– wspomaganie dzieci z trudnościami (pomoc psychologiczno- pedagogiczna);
– podnoszenie, wzmacnianie efektów działalności wychowawczej, opiekuńczej i dydaktycznej;
– wdrażanie dzieci do poszanowania i przestrzegania zasad.
2. Promowanie zdrowego stylu życia:
– wyrabianie nawyków zdrowego odżywiania się;
– promowanie ekologicznego modelu życia, wyrabianie postaw proekologicznych;
– wyrabianie nawyków związanych z aktywnością ruchową;
– kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby i radzenie sobie z emocjami;
– kształtowanie prawidłowych relacji społecznych.
3. Poszerzanie oferty edukacyjnej przedszkola umożliwiającej przygotowanie dzieci do nauki w szkole:
– realizacja przedszkolnych programów edukacyjnych i wspierających;
– włączenie do pracy edukacyjnej programu z zakresu edukacji matematyczno-ekonomicznej i przedsiębiorczości;
– wycieczki do różnych ciekawych miejsc oraz punktów użyteczności publicznej;
– poszukiwanie nowych możliwości w zakresie korzystania z instytucji społeczno- kulturalnych;
– systematyczne współdziałanie nauczycieli w procesie edukacji dzieci i prowadzenia działań służących wyrównywaniu szans edukacyjnych.
– stworzenie warunków do osiągnięcia umiejętności posługiwania się komputerem, jego oprogramowaniem i technologią informacyjną.
– zaspakajanie ciekawości i potrzeby poznawania świata poprzez obcowanie z literaturą dziecięcą,
– tworzenie sytuacji sprzyjających kształtowaniu świadomości ekologicznej.
4. Wspieranie nauczycieli w kreowaniu własnej osobowości zawodowej:
– wspomaganie i inspirowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji zawodowych i zdobywania dodatkowych umiejętności;
– doskonalenie umiejętności nauczycieli związanych z wykorzystywaniem w swojej pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej;
– zachęcanie i tworzenie warunków do realizowania nowatorskich rozwiązań programowych, projektów, przedsięwzięć, kontynuacja programów własnych.
5. Rozbudzanie świadomości rodziców w zakresie:
– podnoszenia świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację,
– ukazania przedszkola jako placówki aktywnej, realizującej oczekiwania rodziców,
– zapoznania rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy wychowawczo- edukacyjnej,
– przekazywania porad i wskazówek od nauczycieli (wspieranie) w rozpoznawaniu przyczyn i trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
– uświadamianie dzieci i rodziców o zagrożeniach płynących z niewłaściwego korzystania z technologii multimedialnych,
6. Unowocześnianie i bogacenie bazy przedszkola niezbędnej do realizacji wyznaczonych zadań:
– bieżące remonty, konserwacja i modernizacja wnętrza oraz placu zabaw,
– poprawa ergonomii w salach,
– bieżące zakupy zabawek i pomocy dydaktycznych,
– wzbogacanie bazy dydaktycznej do zajęć przyrodniczych.

Dziecko chce być dobre.
Jeżeli nie umie – naucz.
Jeżeli nie wie – wytłumacz.
Jeżeli nie może – pomóż.
Janusz Korczak

Nasz Przedszkolak:
1. Poznaje swoje prawa i obowiązki.
2. Czuje się bezpiecznie, jest optymistyczne, wesołe, otwarte.
3. Rozwija się twórczo, jest ciekawe poznawczo i aktywne twórczo, kreatywne, chętnie podejmuje nowe wyzwania.
4. Ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces.
5. Uczy się dostrzegać swoje mocne strony.
6. Buduje pozytywny obraz samego siebie.
7. Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi, współpracować z innymi.
8. Osiąga dojrzałość szkolną na wymaganym poziomie, gwarantującą z powodzeniem rozpoczęcie nauki w szkole.

MODEL ABSOLWENTA
Efektem wspólnej pracy kadry przedszkola i rodziców jest przedszkole, w którym dzieci czują się dobrze, bezpiecznie, do którego przychodzą z radością. Bez względu na swój potencjał intelektualny traktowane są jednakowo.
Absolwent przedszkola jest aktywny, otwarty na świat, wrażliwy, kreatywny w działaniu.
Wykazuje:
– motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego;
– zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego;
– umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania;
– umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas;
– umiejętność radzenia sobie z trudnościami (nie zniechęca się, gdy mu się coś nie uda, podejmuje próby radzenia sobie z zadaniem, doprowadza pracę do końca);
– umiejętność współpracy w grupie (podporządkowuje się poleceniom, normom, umie współdziałać z innymi);
– tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań;
– gotowość do działania na rzecz środowiska przyrodniczego;
– samodzielność;
– odporność na stres (sytuacje problemowe, konflikty z kolegami).
Posiada:
– wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej;
– dobrze rozwinięte procesy poznawcze;
– bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym;
– zdolność do obdarzania dorosłych uwagą i porozumiewania się z nimi w zrozumiały dla nich sposób;
– wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia;
– podstawową wiedzę o świecie.
Umie:
– cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie;
– twórczo rozwiązywać zadania i problemy;
– wyrażać i kontrolować swoje emocje, umie radzić sobie w sytuacjach trudnych;
– stosować zasady bezpieczeństwa, higieny, dbałości o własne zdrowie i sprawność fizyczną.
Rozumie, zna przestrzega:
– prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi;
– zasady bezpieczeństwa, zasady higieny, dbałość o zdrowie i sprawność fizyczną;
– zasady kultury współżycia i postępowania wobec innych;
– kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe;
– potrzebę szanowania przyrody i środowiska (prezentuje postawę proekologiczną);
Nie obawia się:
– występować, reprezentować grupę, przedszkole;
– chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami artystycznymi, sportowymi, sukcesami;
– wykazać inicjatywy w działaniu;
– wyrażania swoich uczuć.

ZADANIA:
ZAJĘCIA W GRUPIE
1. Organizowanie w grupach kącików zabaw dla dzieci: plastycznych, muzycznych, teatralnych, innych na życzenie dzieci.
2. Zachęcanie do samodzielnego inicjowania zabaw tematycznych.
3. Organizowanie dodatkowych zajęć popołudniowych dla dzieci (zajęcia plastyczne, spotkanie z bajką terapeutyczną, aerobik).
4. Kontynuowanie współpracy z Biblioteką Miejską poprzez udział w zajęciach edukacyjnych.
5. Organizowanie dla dzieci zajęć komputerowych.
6. Organizowanie zajęć dydaktycznych poprzez eksperymenty i obserwacje przyrodnicze.
7. Dostarczanie dzieciom okazji do przeżywania pozytywnych doświadczeń i poznawania siebie w zabawach zespołowych, w atmosferze radości i wzajemnej akceptacji.
8. Wspomaganie rozwoju społeczno- emocjonalnego dzieci w różnorodnych sferach działalności, ze szczególnym uwzględnieniem dziecięcych form plastycznych, muzycznych i ruchowych.
9. Budowanie wrażliwości emocjonalnej, poczucia własnej wartości i pozytywnego obrazu samego siebie.
10. Wychowanie do bezpiecznego korzystania z technologii multimedialnych.
11. Pogłębianie wiedzy przyrodniczej poprzez bezpośrednią obserwację, eksperyment i twórczą działalność dzieci.
12. Kształtowanie postawy patriotycznej i budzenie zainteresowania kulturą regionu.

OBCOWANIE ZE SZTUKĄ W PRZEDSZKOLU
1. Zapraszanie artystów teatralnych i muzycznych
2. Cykliczne organizowanie galerii i wystaw prac dzieci: na tablicach w szatni, w salach, korytarzach przedszkolnych oraz w instytucjach kultury w Kwidzynie
3. Organizacja zajęć i warsztatów teatralnych dla dzieci przez nauczycieli i rodziców.
4. Kształcenie umiejętności wyrażania własnych emocji w zabawie, pracach plastycznych i innych for-mach aktywności.
5. Rozwijanie koncepcji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci. Udział w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.

KONKURSY, UROCZYSTOŚCI, IMPREZY, WYCIECZKI
1. Udział w różnorodnych konkursach plastyczno-artystycznych dla dzieci: wewnętrznych, miejskich i ponadlokalnych.
2. Prezentowanie umiejętności dzieci podczas uroczystości przedszkolnych: -Pasowanie na przedszkolaka, -Jasełka, -Dzień Babci i Dziadka, -Dzień Mamy, -Uroczystość zakończenia roku szkolnego, -Uroczystość pożegnania przedszkola.
Organizowanie warsztatów służących zapoznawaniu z nowymi technikami plastycznymi, np.: gwasz, monotypia, relief, decoupage i inne.
3. Organizacja Turnieju Wiedzy pt. „Bezpieczny Przedszkolak” (dla 5-latków).
4. Udział dzieci w programach i projektach edukacyjnych, np.: „Czyste powietrze wokół nas”, „Pro-gram edukacji kulturalnej”, „Mamo, Tato, wolę wodę”, „Chroń się przed kleszczami wszystkimi sposobami” i innych.
5. Organizacja Mikołajkowych Zawodów Przedszkolaków.
6. Wycieczki do instytucji celem wzbogacenia wiadomości przyrodniczych.

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA
1. „Aerobik” –organizacja cyklicznych zabaw z ruchem i muzyką.
2. „Zostań sportowcem” –cykl interaktywnych spotkań z przedstawicielami różnych dyscyplin sportowych w przedszkolu.
3. Organizacja Mini Olimpiady Sprawności Przedszkolaków z kwidzyńskich przedszkoli, przy współpracy ze Szkołą Podstawową nr 6 w Kwidzynie.
4. „Wykorzystanie naturalnej potrzeby ruchu dziecka w ćwiczeniach i zabawach opartych na metodzie A.M. Kniessów, R. Labana, K. Orffa, W. Sherborne, „Edukacji przez ruch” D. Dziamskiej.
5. Korzystanie z boisk na Stadionie Miejskim –organizowanie zajęć i zabaw ruchowych na świeżym powietrzu.

Nauczyciele przedszkola:
1. Aktywnie realizują zadania przedszkola zgodnie z prawem oświatowym i dokumentami placówki.
2. Są aktywni i twórczy, innowacyjni, zaangażowani w pracę przedszkola, dyspozycyjni i taktowni.
3. Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
4. Pozyskują rodziców oraz środowisko do efektywnych działań na rzecz przedszkola.
5. Doskonalą swoją wiedzę i zbierają nowe doświadczenia poprzez uczestnictwo w licznych kursach i szkoleniach.
6. Wzbogacają warsztat pracy, dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, monitorują efektywność własnej pracy.
7. Wspierają rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje i uzdolnienia, obserwują i oceniają jego rozwój.
8. Stosują nowoczesne metody pracy, tworzą i realizują własne programy dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola.

Zadania nauczycieli przedszkola:
9. Prowadzenie dokumentacji wychowawcy, w skład której wchodzą: plany pracy wychowawczo- dydaktyczno- opiekuńczej, dziennik zajęć, dokumentacja prowadzonych obserwacji pedagogicznych, diagnozowanie rozwoju dzieci, dokumentacja pomocnicza, np. protokoły ze spotkań z rodzi-cami
10. Terminowe i systematyczne planowanie pracy z dziećmi
11. Prowadzenie pracy wychowawczej i dydaktyczno- opiekuńczej zgodnie z podstawą wychowania przedszkolnego, poprawnie pod względem merytorycznym i metodycznym
12. Wprowadzenie innowacyjnych działań w zakresie opieki, wychowania i nauczania
13. Prowadzenie pracy indywidualnej z dziećmi zdolnymi i mającymi określone trudności
14. Wspieranie indywidualnego rozwoju dzieci zgodnie z i ich możliwościami psychofizycznymi
15. Wypełnianie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do wychowanków przedszkola
16. Nawiązywanie pozytywnych relacji z dziećmi i ich rodzicami
17. Wspieranie motywacji wewnętrznej dziecka
18. Współpraca z rodzicami wychowanków w zakresie opieki i wychowania. Konsultowanie z rodzicami wyników obserwacji dziecka
19. Współpraca ze specjalistami – logopedą i psychologiem
20. Realizacja przykładowych programów: Kraina Muzyki, Śnieżynkowa pięciolinia, Bajeczna Księga, Przyjaciele Zippiego, Dzieci Dzieciom Dar Dotyku wg metody E.Schreder, Klucz do uczenia się (Gąsienice, Motyle)
21. Innowacyjna edukacja przedszkolna Tablit
22. Organizacja uroczystości przedszkolnych
23. Organizacja wycieczek tematycznych
24. Administrowanie profilem przedszkola na Facebooku
25. Współpraca ze środowiskiem lokalnym, instytucjami
26. Współpraca z biblioteką i Multicentrum
27. Współpraca ze stowarzyszeniem Akwedukt

DOSKONALENIE ZAWODOWE NAUCZYCIELI
> Doskonalenie nauczycieli zgodnie z potrzebami przedszkola -zdobycie kwalifikacji do nauczania jęz. angielskiego.
> Podejmowanie przez nauczycieli działań związanych z awansem zawodowym na stopień nauczycie-la mianowanego i dyplomowanego.
> Prezentowanie osiągnięć nauczycieli i promowanie efektów pracy na forum przedszkola i poza nim (publikacje w prasie pedagogicznej, artykuły na stronie internetowej przedszkola)
> Prowadzenie zajęć otwartych dla młodych nauczycieli oraz dla nauczycieli z innych placówek przed-szkolnych na ternie dzielnicy i miasta.
> Dbałość o życzliwą, pełną wzajemnej akceptacji atmosferę w pracy, wzajemne wspieranie się pod-czas realizacji przedsięwzięć (np. organizacja imprez, uroczystości, konkursów)

PRZYKŁADOWE KIERUNKI DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
1. Metoda Marii Montessori w edukacji przedszkolnej
2. Bajkoterapia
3. Podstawy programowania w przedszkolu
4. Jak nadążać za trendami
5. Zabawa z muzyką jako czynnik stymulujący rozwój muzyczny dziecka
6. Metody projektów w pracy przedszkola
7. Metody nauki czytania. Wczesna nauka czytania – teoria i praktyka.
8. Wychowanie bez kar i nagród
9. Gimnastyka paluszkowa
10. Klucz do uczenia się
11. Plan Daltoński
12. Jak rozpoznać dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej i dostosować metody pracy
13. Badanie gotowości szkolnej baterią metod diagnozy rozwoju psychomotorycznego dzieci 5-6 –letnich
14. Metoda B.Strauss w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
15. Zielone okulary – pedagogika zabawy w edukacji przyrodniczej
16. Specjalne Potrzeby Edukacyjne – Podnoszenie kompetencji kadry przedszkola
17. Matematyka w ruchu

ZASADY WSPÓŁPRACY ORGANIZOWANEJ W PRZEDSZKOLU
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Niezbędnym warunkiem powodzenia pracy wychowawczo-dydaktycznej jest dobra współpraca z rodzicami. Rodzice są partnerami w procesie wychowania. Zadaniem wszystkich pracowników placówki jest dbałość o pozytywne relacje z rodzicami wychowanków.
1. Partnerska, pełna wzajemnego zaufania i akceptacji współpraca z rodzicami.
2. Poszukiwanie efektywnych sposobów komunikacji z rodziną (spotkania indywidualne, zajęcia otwarte, strona internetowa przedszkola)
3. Przekazywanie rzetelnej i obiektywnej informacji o rozwoju dziecka, jego osiągnięciach i sukcesach.
4. Wspieranie rodziców w wychowaniu dziecka poprzez prezentowanie publikacji w kąciku dla rodzi-ców, organizowanie cyklicznych spotkań ze specjalistami, warsztatów.
5. Prezentacja przez rodziców swoich pasji, hobby i zainteresowań na forum grupy lub przedszkola, czytanie dzieciom wybranych pozycji literackich
6. Pozyskiwanie rodziców jako aktorów do grupy teatralnej oraz tatusiowej drużyny piłkarskiej.
7. Udział w akcjach charytatywnych
8. Warsztaty, referaty oraz pogadanki dla rodziców.
9. Nasze emocje i uczucia

Rodzice naszych Przedszkolaków:
1. Uzyskują pomoc specjalistów.
2. Otrzymują rzetelną i obiektywną informację o postępach i niepowodzeniach dziecka.
3. Bezpośrednio rozmawiają z nauczycielami o trudnych sprawach wychowawczych, współpracują z nauczycielami.
4. Aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola.
5. Rodzice w sposób pozytywny wypowiadają się nt. pracy przedszkola.
6. Wyrażają swoje opinie i oceniają pracę przedszkola.
7. Są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką.

Celem współpracy przedszkola z rodzicami jest:
– dążenie do jedności oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego,
– wszechstronny rozwój dziecka,
– nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami,
– zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno-wychowawczej,
– przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu,
– wspieranie rodziców w celu osiągnięcia przez dziecko gotowości do podjęcia nauki w szkole,
– przekazywanie porad i wskazówek od nauczycieli i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
– wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych,
– włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola,
– zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola,
– podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację,
– promowanie placówki w środowisku lokalnym.
Formy współpracy z rodzicami obejmują:
– zebrania ogólne z rodzicami oraz z Radą Rodziców,
– zebrania grupowe,
– zajęcia adaptacyjne dla dzieci nowo przyjętych do przedszkola,
– konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela, dyrektora lub rodzica,
– prowadzenie kącika dla rodziców, m.in. informacje na temat realizacji podstawy programowej wy-chowania przedszkolnego, eksponowanie prac dzieci,
– organizację i prowadzenie zajęć dni otwartych dla rodziców,
– organizację szkoleń i warsztatów integracyjnych dla rodziców,
– włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych, takich jak: Festyny Rodzinne, kiermasze świąteczne, Dzień Edukacji Narodowej, Pasowanie na Przedszkolaka, Bal Jesienny, Dzień Pluszowego Misia, Mikołajki, Jasełka, Wigilia, Bal karnawałowy, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Matki i Ojca, itp.
– konkursy, wycieczki, zajęcia edukacyjne,
– angażowanie i zachęcanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola i grup, m.in. pomoc w przeprowadzaniu remontów, sponsorowanie zakupu mebli, zabawek, pomocy dydaktycznych.

WSPÓŁPRACA PRZEDSZKOLA Z INSTYTUCJAMI
Celem współpracy z instytucjami jest:
– rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
– satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień i nagród,
– kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
– kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,
– urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
– poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci.
– zaangażowanie w życie społeczne środowiska lokalnego.

Przedszkole postrzegane, jako placówka otwarta na środowisko, współpracuje z placówkami takim, jak:
• Szkoły i przedszkola, m.in. w zakresie związanym ze spełnianiem obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego, (edukacja teatralna, plenery plastyczne, zajęcia twórczości manualnej),
• Stowarzyszenie Eko-Inicjatywa, Zielona Szkoła w Brachlewie (programy edukacyjne, warsztaty ekologiczne). Wolontariusze ze szkół ponadpodstawowych pomagają w organizowaniu imprez integracyjnych, opiekując się niepełnosprawnymi.
• instytucje opiekuńcze, działające na rzecz osób niepełnosprawnych, organizacje pozarządowe (Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Stowarzyszenie Bezpieczny Kwidzyn, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Kwidzyńskie Stowarzyszenie Rodzin Katolickich, Katolicki Ośrodek Adopcyjny, Ośrodek Interwencji Kryzysowej, Caritas, PCK, Hospicjum) w celu zabezpieczenia potrzeb dziecka w postaci opiekuńczej, finansowej lub rzeczowej,
• Centrum Administracji Szkół w Kwidzynie (księgowość i kadry)
• Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kwidzynie (pomoc specjalistyczna)
• Powiatowa Stacja Sanitarno- Epidemiologiczna w Kwidzynie (programy MZ – promocja zdrowia i imprez powiatowych, profilaktyka),
• Kwidzyńskie Centrum Sportu i Rekreacji (zajęcia rekreacyjne na pływalni i in.),
• miejskie kluby sportowe (rozwój aktywności ruchowej)
• Kwidzyńskie Centrum Kultury (edukacja kulturalna, Teatralia),
• Parafia Św. Wojciecha (katechizacja),
• Fundacja Filantropijna Projekt w Kwidzynie (działalność kulturalna, charytatywna),
• Muzeum Zamkowe w Kwidzynie (edukacja regionalna),
• Szkoła Muzyczna I st. w Kwidzynie (koncerty, prezentacje),
• Komenda Powiatowa Policji w Kwidzynie, Straż Miejska (zajęcia edukacyjno- prewencyjne),
• Powiatowa Straż Pożarna (bezpieczeństwo ppoż., ćwiczenia ewakuacyjne)
• Powiślańska Szkoła Wyższa w Kwidzynie – szkolenie z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej z udziałem studentów wydziału ratownictwa;
• Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku, Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie (doskonalenie zawodowe nauczycieli),
• Biblioteka miejska i pedagogiczna (organizacja akcji czytelniczych, m.in. promocje książki z dzieciństwa – czytanie fragmentów ciekawych lektur przez nauczycieli i rodziców z wykorzystaniem szkolnego);
• Kwidzyński Oddział PCO przy SP6 – trenerzy kinezjologicznego systemu „Edukacja przez ruch” w pracy z uczniem zdolnym i niepełnosprawnym wykorzystują ciekawe metody kształcenia i terapii tego systemu, łącząc z techniką origami.
• Urząd Miejski w Kwidzynie, Urząd Marszałkowski w Gdańsku, Starostwo Powiatowe w Kwidzynie (granty, organizacja projektów)

PROMOCJA PLACÓWKI
Działania promocyjne obejmują:
– prezentowanie życzliwej postawy wobec rodziców przez wszystkich pracowników przedszkola,
– dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym,
– prowadzenie kroniki przedszkola,
– organizacja konkursów między przedszkolnych,
– prowadzenie strony internetowej placówki,
– zabieganie o notatki prasowe dotyczące istotnych wydarzeń z życia przedszkola,
– prezentacja wydarzeń mających miejsce w przedszkolu w lokalnych mediach,
– dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku,
– upowszechnianie informacji o przedszkolu (folder, gadżety z nadrukiem, logo przedszkola itp.).

KRYTERIA SUKCESU
1. Poszerzenie oferty edukacyjnej przedszkola o elementy nowatorskie i innowacyjne.
2. Wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci.
3. Wzrost efektywności pracy nauczycieli, dobra współpraca w zespole.
4. Zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem.
5. Zadowolenie rodziców z oferty edukacyjnej przedszkola, dobra opinia o działalności przedszkola.
6. Zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole.
7. Upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku.
8. Stałe wzbogacanie bazy przedszkola o nowoczesne pomoce dydaktyczne, multimedia.

KIERUNKI DZIAŁAŃ NA LATA 2021/2022 – 2025/2026
1. Profesjonalne podejście do dziecka poprzez podejmowanie funkcji opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych;
2. Wspomaganie rodziców w pracy wychowawczej poprzez udzielanie rzetelnych informacji o dziecku oraz wsparcia pedagogicznego;
3. Kształtowanie u dzieci postaw akceptowanych społecznie: przyjaźni, życzliwości, wzajemnego szacunku, kultury bycia oraz akceptacji „inności”;
4. Stworzenie atmosfery sprzyjającej rozwojowi dziecka – dążenie do tego, by przedszkole było dla podopiecznych drugim domem;
5. Wychowanie w duchu wartości ogólnoludzkich oraz poszanowania Ojczyzny, uczenie dzieci odróżniania dobra od zła, podążania za tym, co dobre, piękne i szlachetne;
6. Tworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju osobowości poprzez realizację programów ukierunkowanych na dziecko i jego potrzeby, stosowanie aktywnych metod pracy rozwijających aktywność twórczą dziecka;
7. Stwarzanie dziecku możliwości samorealizacji, pracy z rówieśnikami, kreatywnego myślenia, działania i przeżywania poprzez muzykę, śpiew, twórczość plastyczną, kontakt ze sztuką i zabawę;
8. Wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim wychowankom;.
9. Podejmowanie działań uwzględniających potrzeby lokalnego środowiska;.
10. Kształtowanie postaw proekologicznych u dzieci.