STATUT PRZEDSZKOLA
Załącznik nr 2
do uchwały nr XXVI/233/21
Rady Miejskiej w Kwidzynie
z dnia 29 marca 2021 r.
Statut Miejskiego Przedszkola nr 2 w Kwidzynie
Rozdział 1.
Informacje o przedszkolu
§ 1.
- Miejskie Przedszkole nr 2 w Kwidzynie, zwane dalej „Przedszkolem”, jest publicznym Przedszkolem wielooddziałowym.
- Siedzibą Przedszkola jest budynek w Kwidzynie przy ul. Kochanowskiego 34.
§ 2.
- Organem prowadzącym Przedszkole jest Miasto Kwidzyn, mające siedzibę przy ul. Warszawskiej 19, 82-500 Kwidzyn.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Pomorski Kurator Oświaty.
- Przedszkole jest jednostką budżetową, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu Miasta Kwidzyna.
§ 3.
- Przedszkole prowadzi rachunek dochodów własnych na podstawie odrębnych przepisów.
- Obsługę administracyjną, finansową i kadrową Przedszkola prowadzi Centrum Administracji Szkół w Kwidzynie.
- Przedszkole używa pieczęci nagłówkowej o treści: Miejskie Przedszkole nr 2 w Kwidzynie, ul. Kochanowskiego 34, 82-500 Kwidzyn.
Rozdział 2.
Cele i zadania przedszkola
§ 4.
- Celem Przedszkola jest:
1) wsparcie całościowego rozwoju dziecka w osiąganiu dojrzałości umożliwiającej podjęcie nauki w szkole;
2) wspieranie potencjału rozwojowego dziecka i stwarzanie warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu Przedszkola oraz w środowisku społecznym;
3) umożliwianie dziecku odkrywania własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenia doświadczeń na drodze do prawdy, dobra i piękna;
4) umożliwienie podtrzymania tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
5) realizacja prawa każdego dziecka do kształcenia się, wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.
- Zadaniem Przedszkola jest:
1) pełna realizacja nauczania i wychowania w zakresie podstawy programowej w oparciu o program wychowania przedszkolnego i dostosowanie treści, metod i organizacji poszczególnych zajęć do możliwości psychofizycznych dzieci;
2) umożliwienie dzieciom osiągnięcia dojrzałości szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego;
3) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
4) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności
z rozwijających się procesów poznawczych;
5) wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
6) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
7) tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
8) przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
9) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
10) tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
11) tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
12) współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
13) kreowanie, wspólne z podmiotami wymienionymi w pkt. 12, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
14) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
15) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur;
16) wspomaganie przez Przedszkole wychowawczej roli rodziny;
17) utrzymanie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki w przedszkolu;
18) upowszechnienie wiedzy ekologicznej wśród dzieci oraz kształtowanie właściwych
postaw wobec ochrony środowiska;
19) zapewnienie opieki wychowankom pozostającym w trudnej sytuacji materialnej i życiowej.
- Przedszkole organizuje naukę religii na pisemny wniosek rodziców. Zasady organizacji religii w Przedszkolu określają odrębne przepisy.
- Przedszkole rozwija sprawność fizyczną dzieci poprzez zapewnienie zajęć ruchowych w sali oraz na świeżym powietrzu, w tym na przedszkolnym placu zabaw. Zasady pobytu dzieci na placu zabaw określa odrębny regulamin wydany przez Dyrektora Przedszkola, zwanego dalej Dyrektorem.
- Przedszkole organizuje różnorodne formy krajoznawstwa. Program wycieczek dostosowuje się do możliwości i potrzeb dzieci. Zasady opieki nad dziećmi w czasie wycieczek określa odrębny regulamin wycieczek wydany przez Dyrektora.
- Przedszkole organizuje na terenie placówki koncerty, inscenizacje teatralne, spotkania z twórcami kultury.
- Formy edukacyjne, o których mowa w ust. 5 i 6 mogą być opłacane przez rodziców. Ich organizację określają odrębne przepisy.
§ 5.
- W celu wspierania potencjału rozwojowego dzieci i stwarzania im warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu Przedszkola i środowisku lokalnym, Przedszkole organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
- Przedszkole prowadzi działania zmierzające do wieloaspektowego rozpoznania potrzeb dzieci we współpracy z rodzicami, poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi instytucjami.
- Nauczyciele i specjaliści, w toku bieżącej pracy prowadzą obserwację pedagogiczną w celu rozpoznania u dzieci dysharmonii rozwojowych i podjęcia wczesnej interwencji, a w przypadku dzieci realizujących obowiązek przedszkolny także w celu dokonania diagnozy dojrzałości szkolnej.
- W przypadku stwierdzenia, że dziecko ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciele i specjaliści udzielają mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w toku bieżącej pracy i informują o tym Dyrektora.
- Przedszkole włącza w proces funkcjonowania dziecka jego rodziców, specjalistów i pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych, a zalecenia wynikające z oceny skuteczności podejmowanych działań są elementem budowania strategii z danym dzieckiem realizowanej w Przedszkolu i w domu.
- Dyrektor z uwzględnieniem opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz diagnozy sporządzonej na terenie Przedszkola, w uzgodnieniu z rodzicami, organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
- Przedszkole organizuje i udziela rodzicom dzieci i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegającej na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych.
- Plan pracy Przedszkola na dany rok zawiera plan działań wspierających nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych oraz rozwijania ich umiejętności wychowawczych.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
- W Przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana dzieciom w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
1) zajęć rozwijających uzdolnienia;
2) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
3) zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
4) porad i konsultacji.
- Rodzicom dzieci i nauczycielom pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest organizowana i udzielana we współpracy z:
1) rodzicami dzieci;
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
3) placówkami doskonalenia nauczycieli;
4) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
- Do zadań Dyrektora w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy:
1) planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
2) ustalanie form udzielania pomocy, okresu oraz wymiaru godzin dla poszczególnych form, o których mowa w ust. 11;
3) uzgadnianie z podmiotami wskazanymi w ust. 12 warunków współpracy;
4) zaplanowanie i przeprowadzenie działań mających na celu poprawę jakości udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Do zadań nauczycieli specjalistów w Przedszkolu należy w szczególności:
1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci;
2) określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci;
3) rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola;
4) podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału dzieci w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;
5) prowadzenie obserwacji pedagogicznej mającej na celu wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcia wczesnej interwencji;
6) analiza i ocena gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna);
7) informowanie innych nauczycieli o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno- pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z dzieckiem;
8) udzielanie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem.
- Nauczyciele specjaliści udzielający dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzą dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Szczegółowe zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Przedszkolu określają odrębne przepisy.
§ 6.
- Warunki i sposób realizacji zadań Przedszkola:
1) nauczyciele organizują zajęcia wspierające rozwój każdego dziecka, wykorzystując do tego każdą sytuację i moment pobytu dziecka w przedszkolu, czyli tzw. zajęcia kierowane i niekierowane;
2) nauczyciele, organizując zajęcia kierowane, biorą pod uwagę możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy;
3) poprzez zabawę nauczyciele przygotowują dzieci do wykonywania czynności złożonych, takich jak liczenie, czytanie, pisanie, zgodnie z fizjologią i naturą pojawiania się tych procesów;
4) nauczyciele diagnozują, obserwują dzieci i twórczo organizują przestrzeń ich rozwoju, włączając do zabaw i doświadczeń przedszkolnych potencjał tkwiący w dzieciach oraz ich zaciekawienie elementami otoczenia;
5) organizacja zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu oparta jest na rytmie dnia, czyli powtarzających się systematycznie fazach, które pozwalają dziecku na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie bezpieczeństwa i spokoju, zapewniając mu zdrowy rozwój;
6) nauczyciele, w procesie kształcenia, zwracają uwagę na konieczność tworzenia stosownych nawyków ruchowych u dzieci, które będą niezbędne, aby rozpocząć naukę w szkole, a także na rolę poznawania wielozmysłowego;
7) w celu zapobiegania u dzieci wadom postawy, w każdej grupie wiekowej są organizowane i prowadzone zajęcia rytmiki i gimnastyki;
8) dzieci są przygotowywane do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez zabawę i osłuchanie się z tym językiem w różnych sytuacjach życia codziennego;
9) aranżacja przez nauczycieli przestrzeni wpływa na aktywność dzieci i na podejmowanie
przez nie różnorodnych form działania w stałych i czasowych kącikach zainteresowań, a także umożliwia im podejmowanie prac porządkowych;
10) zabawki i pomoce dydaktyczne służą motywowaniu dzieci do podejmowania samodzielnego działania, odkrywania zjawisk oraz zachodzących procesów, utrwalania zdobytej wiedzy i umiejętności, inspirowania do prowadzenia własnych eksperymentów, a każde dziecko ma możliwość korzystania z nich bez nieuzasadnionych ograniczeń czasowych;
11) w salach są odpowiednio wyposażone miejsca przeznaczone na odpoczynek dzieci;
12) stwarzane są warunki do prezentowania talentów i uzdolnień dzieci;
13) stwarzane są warunki do celebrowania posiłków (kulturalne, spokojne ich spożywanie połączone z nauką posługiwania się sztućcami), a także wybierania potraw przez dzieci (walory odżywcze i zdrowotne produktów), a nawet ich komponowania.
- Zadania związane ze wspomaganiem indywidualnego rozwoju dziecka Przedszkole realizuje poprzez:
1) organizowanie odpowiednich warunków do zabawy, aktywnego działania i eksperymentowania poprzez różnicowanie zadań;
2) stosowanie aktywizujących metod nauczania oraz form pracy indywidualnej i zespołowej;
3) rozbudzanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do aktywności badawczej, wyrażania własnych myśli i przeżyć;
4) rozwijanie wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwijania wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej, ruchowej i werbalnej;
5) zapewnienie warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego i kształtowania zachowań prozdrowotnych;
6) organizowanie różnorodnych sytuacji edukacyjnych sprzyjających nawiązywaniu kontaktów społecznych;
7) wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole, poprzez bieżące informowanie rodziców o postępach dzieci oraz wspólne z rodzicami uzgadnianie kierunków i zakresu zadań realizowanych przez Przedszkole.
§ 7.
- Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej dopuszcza do użytku przedstawiane przez nauczyciela lub zespół nauczycieli programy wychowania przedszkolnego, tworzące zestaw programów wychowania przedszkolnego.
- Szczegółowe zadania Przedszkola i sposób ich realizacji ustalone są w rocznym programie pracy placówki i miesięcznych planach pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych.
§ 8.
- Przedszkole zapewnia wychowankom pełne bezpieczeństwo od momentu oddania dziecka przez rodziców pod opiekę nauczyciela.
- Za bezpieczeństwo w Przedszkolu jest odpowiedzialny Dyrektor, nauczyciele i wszyscy pozostali pracownicy Przedszkola.
- Nauczyciel przed przystąpieniem do pracy sprawdza pod względem bezpieczeństwa miejsca pobytu dzieci, a w szczególności salę, plac zabaw, ogród przedszkolny i w przypadku stwierdzenia zagrożenia powiadamia Dyrektora oraz zabezpiecza zagrożony teren przed wstępem dzieci.
- Sprzęty, zabawki, meble, pomoce dydaktyczne oraz inne wyposażenie posiadają wymagane atesty i certyfikaty zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Nie dopuszcza się do użytku sprzętów zepsutych i uszkodzonych.
- Dzieci przebywające w sali, szatni, ciągach komunikacyjnych oraz na terenie ogrodu przedszkolnego mają zapewnioną opiekę nauczyciela.
- W Przedszkolu nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi lekarskie bez zgody rodziców, poza udzielaniem pomocy w nagłych wypadkach.
- Pracownik Przedszkola, który powziął wiadomość o wypadku, niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę, w szczególności sprowadza fachową pomoc medyczną i w miarę udziela poszkodowanemu pierwszej pomocy.
Rozdział 3.
Organy Przedszkola
§ 9.
Organami Przedszkola są:
1) Dyrektor;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Rada Rodziców.
§ 10.
- Dyrektor realizuje zadania określone w ustawie Prawo oświatowe, zwanej dalej ustawą, we współdziałaniu z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców, organem sprawującym nadzór pedagogiczny i organem prowadzącym.
- Dyrektor:
- kieruje bieżącą działalnością placówki i reprezentuje ją na zewnątrz;
- jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej;
- jest pracodawcą dla zatrudnionych w Przedszkolu pracowników i wykonuje czynności z zakresu prawa pracy.
- Do zadań Dyrektora należy w szczególności:
1) sprawowanie nadzoru pedagogicznego;
2) organizowanie działalności Przedszkola, a w szczególności opracowanie arkusza organizacji Przedszkola i rocznych planów pracy Przedszkola;
3) ustalanie ramowego rozkładu dnia z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców;
4) zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w Przedszkolu oraz podczas zajęć odbywających się poza Przedszkolem;
5) dokonywanie przeglądu technicznego budynków i wyposażenia Przedszkola;
6) dysponowanie środkami finansowymi i prawidłowe ich wydatkowanie;
7) współpraca z rodzicami oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi pracę Przedszkola;
8) prowadzenie dokumentacji kancelaryjno-archiwalnej Przedszkola zgodnie z obowiązującymi przepisami;
9) gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny;
10) ustalanie przydziału obowiązków pracownikom Przedszkola;
11) przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Przedszkola;
- Stanowisko Dyrektora powierza i odwołuje z niego Burmistrz Miasta Kwidzyna.
§ 11.
- Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym Przedszkola.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzi Dyrektor jako przewodniczący, oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Przedszkolu.
- Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
1) przygotowanie projektów zmian statutu;
2) zatwierdzanie planów pracy Przedszkola;
3) uchwalanie regulaminu pracy Rady Pedagogicznej;
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
5) ustalanie planu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego;
6) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dziecka z listy wychowanków;
7) opiniowanie planu finansowego Przedszkola, organizacji pracy Przedszkola, przyznawania nagród.
- Szczegółowe zadania i uprawnienia Rady określa regulamin Rady Pedagogicznej.
- Przewodniczący zwołuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej.
- W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez przewodniczącego lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
§ 12.
- Rada Rodziców jest reprezentacją rodziców dzieci uczęszczających do Przedszkola, wspierającą działalność statutową Przedszkola.
- W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w głosowaniu tajnym podczas zebrania rodziców.
- Szczegółowe zadania oraz tryb pracy Rady Rodziców określa jej regulamin.
- Rada Rodziców może występować do dyrektora, Rady Pedagogicznej, organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach Przedszkola.
§ 13.
- Organy Przedszkola współdziałają ze sobą w szczególności poprzez:
1) wymianę informacji;
2) opiniowanie;
3) wnioskowanie;
4) podejmowanie uchwał;
5) podejmowanie wspólnych działań.
- Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów Przedszkola jest Dyrektor, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
- Współdziałanie organów ma na celu tworzenie jak najlepszych warunków rozwoju wychowankom oraz podnoszenie poziomu pracy Przedszkola.
- Sprawy sporne pomiędzy organami Przedszkola rozstrzyga Dyrektor, uwzględniając zakres kompetencji tych organów.
Rozdział 4.
Organizacja pracy Przedszkola
§ 14.
Organizacja pracy Przedszkola jest dostosowana do:
1) liczby dzieci zgłoszonych na dany rok szkolny, liczby oddziałów i czasu ich pracy;
2) wymagań podstawy programowej wychowania przedszkolnego i programów wychowania przedszkolnego;
3) wniosków rodziców określających zapotrzebowanie na zajęcia dodatkowe.
§ 15.
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.
- Przerwa wakacyjna, w terminie zgodnym z odrębnymi przepisami, jest wykorzystana na wykonanie remontów i prac porządkowych oraz pracownicze urlopy wypoczynkowe.
- Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę, wychowanie i naukę w godzinach 6.30-16.30 w dni robocze od poniedziałku do piątku.
- W okresach obniżonej frekwencji Przedszkole prowadzi zajęcia w grupach łączonych.
§ 16.
- Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji pracy Przedszkola, opracowany przez Dyrektora.
- Podstawową jednostką organizacyjną pracy Przedszkola jest oddział, obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, możliwości i uzdolnień.
- Dla zapewnienia ciągłości pracy dydaktycznej w miarę możliwości organizacyjnych nauczyciele prowadzą swój oddział przez wszystkie lata pobytu dziecka w Przedszkolu.
- Organizację stałych obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych określa ustalony przez Dyrektora ramowy rozkład dnia, uwzględniający zasady ochrony zdrowia i higieny dziecka, dostosowany do oczekiwań rodziców.
§ 17.
- Usługi świadczone przez Przedszkole w zakresie nauczania, wychowania i opieki, w wymiarze 5 godzin dziennie są realizowane bezpłatnie od godz. 8:00 do godz. 13:00.
- Dziecko 6-letnie realizuje nieodpłatnie obowiązkowe wychowanie przedszkolne począwszy od początku roku szkolnego, w którym następuje obowiązek realizacji.
- Wysokość opłaty za świadczenia Przedszkola określa odpowiednia uchwała Rady Miejskiej w Kwidzynie.
- Ewidencja liczby godzin korzystania przez dziecko z odpłatnej opieki jest prowadzona na podstawie zapisów w dzienniku.
- Zasady przyjmowania dzieci do Przedszkola określają odrębne przepisy.
- Przedszkole zapewnia wychowankom odpłatne wyżywienie.
- Na posiłki wydawane przez kuchnię składają się: śniadanie, obiad i podwieczorek.
- Kuchnia przygotowuje posiłki zgodnie z obowiązującymi normami żywieniowymi dla dzieci w wieku przedszkolnym.
- Jadłospisy planowanych posiłków ustala intendent Przedszkola w uzgodnieniu z Dyrektorem.
- Informacja o aktualnym jadłospisie jest udostępniana rodzicom z co najmniej 10-dniowym
za pośrednictwem strony internetowej Przedszkola oraz na tablicy ogłoszeń.
- W Przedszkolu na wniosek rodziców poparty zaleceniem lekarza mogą być przygotowywane posiłki dla dzieci z dietami żywieniowymi.
- Wysokość dziennej stawki żywieniowej ustala Dyrektor z organem prowadzącym na podstawie obowiązujących cen artykułów żywnościowych z uwzględnieniem norm żywieniowych.
- Opłaty za świadczenie wykraczające poza czas bezpłatnego nauczania reguluje stosowna uchwała Rady Miejskiej w Kwidzynie.
- Opłaty za wyżywienie regulują oddzielne przepisy.
§ 18.
- Opiekę nad wychowankami w drodze z domu do Przedszkola i z powrotem sprawują rodzice (prawni opiekunowie) lub osoby przez nich upoważnione.
- Upoważnienie musi być sporządzone w formie pisemnej.
- Osoba upoważniona jest zobowiązana do okazania dokumentu tożsamości.
- Dziecko powinno być przyprowadzane do Przedszkola do godziny 8.00.
- Do Przedszkola należy przyprowadzać wyłącznie dzieci zdrowe.
- Przedszkole odmawia wydania dziecka osobie, co do której zachodzi podejrzenie, że nie będzie w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa (będącej pod wpływem alkoholu, narkotyku lub innego środka odurzającego, osobie nieletniej).
§ 19.
- Przedszkole współpracuje z rodzicami w celu wspólnego uzgadniania kierunków i zakresu działań wychowawczych.
- Częstotliwość spotkań z rodzicami zależy od nauczyciela prowadzącego oddział i rodziców.
- Formy współpracy z rodzicami:
1) zebrania grupowe;
2) zajęcia otwarte;
3) uroczystości okolicznościowe;
4) konsultacje i rozmowy indywidualne z wychowawcą, Dyrektorem, specjalistami;
5) pogadanki i zajęcia warsztatowe podnoszące kompetencje pedagogiczne;
6) tablice informacyjne, wystawy prac dzieci;
7) informacje umieszczane na stronie internetowej Przedszkola.
Rozdział 5.
Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola
§ 20.
- Dyrektor powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóch nauczycieli, w zależności od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań.
- Do zakresu zadań nauczycieli należy w szczególności:
1) planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość;
2) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań;
3) prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji;
4) stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania;
5) odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w Przedszkolu i poza jego terenem, w szczególności w czasie wycieczek i spacerów;
6) współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno- pedagogiczną, zdrowotną itp.;
7) planowanie i koordynowanie – we współpracy ze specjalistami – sposobów zaspokajania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych, z uwzględnieniem wsparcia związanego z rozwijaniem zainteresowań i uzdolnień dziecka;
8) przekazywanie specjalistom wyników prowadzonych obserwacji w razie potrzeby pogłębionej diagnozy, związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
9) występowanie z inicjatywą udzielenia dziecku specjalistycznej pomocy, w tym poprzez wnioskowanie do Dyrektora o objęcie dziecka taką pomocą;
10) wspomaganie pracy specjalistów podczas prowadzonych działań i zajęć specjalistycznych;
11) udostępnianie w razie potrzeby arkuszy diagnostycznych, dzienników zajęć i materiałów pomocniczych gromadzonych w imiennych teczkach;
12) korzystanie ze wsparcia i wiedzy specjalistów w celu rozwoju umiejętności wychowawczych i zwiększenia efektywności udzielanej pomocy poprzez udział w warsztatach tematycznych, szkoleniach, naradach z udziałem specjalistów;
13) zapoznawanie się z opinią poradni psychologiczno – pedagogicznej oraz innych specjalistów i analiza zaleceń;
14) realizacja orzeczeń i zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznej i innych specjalistów;
15) organizowanie dla rodziców spotkań ze specjalistami w formie porad, konsultacji i warsztatów tematycznych;
16) udzielanie pomocy rodzicom w kontaktach z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi specjalistami;
17) planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego;
18) troska o estetykę pomieszczeń;
19) eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci;
20) współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju;
21) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
22) realizacja zaleceń Dyrektora i osób kontrolujących;
23) czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał;
24) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym.
- Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu:
1) poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci;
2) ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci;
3) włączenia ich w działalność Przedszkola.
- Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora, Rady Pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo-oświatowych.
§ 21.
- W celu prawidłowego funkcjonowania Przedszkola zatrudnia się następujących pracowników obsługi i administracji:
1) sekretarza Przedszkola;
2) pracowników zapewniających odpowiednie warunki sanitarno-porządkowe w Przedszkolu;
3) intendenta.
- W zależności od potrzeb Dyrektor może zatrudniać pracowników na stanowisku pomoc nauczyciela lub innych, po uzgodnieniu z organem prowadzącym.
- Liczbę pracowników ustala Dyrektor, a zatwierdza organ prowadzący w arkuszu organizacyjnym danego roku szkolnego.
- Zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników regulują odrębne przepisy.
- Dla poszczególnych pracowników zakresy obowiązków ustala Dyrektor.
Rozdział 6.
Wychowankowie Przedszkola i ich rodzice – prawa i obowiązki
§ 22.
- Do Przedszkola mogą uczęszczać dzieci od 3. roku życia do momentu rozpoczęcia nauki szkolnej.
- Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę pełnej dostępności.
- Dziecko w wieku 6 lat ma obowiązek odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego.
§ 23.
- Przedszkole stwarza warunki w zakresie realizacji praw dziecka do:
1) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczego, opartego na poszanowaniu godności jednostki, akceptacji i życzliwości;
2) zaspokojenia potrzeby bezpieczeństwa, snu i wypoczynku, zgodnie z indywidualnymi potrzebami;
3) wzrastania w atmosferze miłości i zrozumienia, sprzyjającej pełnemu, harmonijnemu rozwojowi osobowości;
4) indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju;
5) zabawy i wyboru towarzyszy zabawy;
6) badania, eksperymentowania i doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa);
7) bogatego w bodźce i twórczego otoczenia;
8) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;
9) korzystania z wszelkich pomocy dydaktycznych znajdujących się na stanie Przedszkola.
- Do obowiązków dziecka należą:
1) stosowanie się do przyjętych umów opracowanych przez dzieci i nauczycieli dotyczących współdziałania i współżycia w grupie przedszkolnej;
2) sprzątanie po zabawie;
3) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa;
4) pełnienie ról społecznych zgodnie z zasadami przyjętymi w grupie;
5) dbanie o czystość osobistą i porządek w najbliższym otoczeniu.
- Dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną może podjąć decyzję o skreśleniu z listy dzieci uczęszczających do Przedszkola w przypadkach:
1) zalegania z odpłatnością za Przedszkole powyżej dwóch miesięcy;
2) nieusprawiedliwionej ciągłej nieobecności obejmującej co najmniej 30 dni;
3) powtarzającego się nieprzestrzegania przez rodziców rozkładu dnia (godzin przyprowadzania i odbierania dziecka);
4) częstego stwarzania przez dziecko sytuacji zagrażających bezpieczeństwu, zdrowiu lub życiu innych dzieci, po uprzednim przeprowadzeniu rozmowy z rodzicami dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych, zasięgnięciu porady lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, skonstruowaniu programu naprawczego (wychowawczego), mającego na celu pomoc dziecku.
§ 24.
- Rodzice i nauczyciele są zobowiązani współdziałać w celu skutecznego oddziaływania na dziecko.
- Rodzice mają prawo do:
1) zapoznania się z realizowanymi w Przedszkolu programami oraz zadaniami, określonymi w rocznym planie pracy Przedszkola i planach miesięcznych oraz innymi dokumentami dotyczącymi pracy Przedszkola;
2) uzyskiwania na bieżąco informacji na temat aktualnego stanu rozwoju i postępów swojego dziecka;
3) uzyskiwania od nauczycieli porad i wskazówek w celu rozpoznania przyczyn trudności wychowawczych oraz doboru metod udzielania pomocy;
4) wybierania reprezentacji w formie Rady Rodziców;
5) wyrażania i przekazywania wychowawcy i Dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy Przedszkola.
- Do podstawowych obowiązków rodziców należy:
1) przestrzeganie niniejszego statutu;
2) współpraca z wychowawcą w celu ujednolicenia oddziaływań dydaktyczno- wychowawczych rodziny i Przedszkola;
3) przygotowanie dziecka do funkcjonowania w grupie przedszkolnej w szczególności w zakresie czynności samoobsługowych;
4) respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i innych dokumentów dotyczących pracy Przedszkola;
5) terminowe uiszczanie opłat za pobyt dziecka w Przedszkolu i wyżywienie;
6) rzetelne informowanie o stanie zdrowia dziecka, w szczególności gdy ma to znaczenie dla jego bezpieczeństwa;
7) bezzwłoczne informowanie Przedszkola o stwierdzeniu choroby zakaźnej u dziecka;
8) przestrzeganie godzin pracy Przedszkola i deklarowanych godzin obecności dziecka w Przedszkolu;
9) uczestniczenie w zebraniach organizowanych przez Przedszkole.
Rozdział 7.
Postanowienia końcowe
§ 25.
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Zmian w statucie dokonuje Rada Pedagogiczna z własnej inicjatywy lub na wniosek organów Przedszkola.
- Projekt uchwały o zmianie statutu jest przedstawiany do wiadomości Rady Rodziców, która ma prawo wnieść uwagi do planowanych zmian w terminie 21 dni od dnia doręczenia projektu uchwały.
- Dyrektor powiadamia organy Przedszkola o każdej zmianie w statucie.
- Tekst statutu w wersji ujednoliconej podlega publikacji na stronie internetowej Przedszkola.