Psycholog w przedszkolu to osoba, która wspiera rozwój i proces wychowawczy dzieci poprzez współpracę z nauczycielami i rodzicami, a przede wszystkim poprzez kontakt z dzieckiem.
Jakie są zadania psychologa pracującego w przedszkolu?
Funkcja opiekuńcza.
Psycholog swoją obecnością wspiera nauczycieli w codziennej pracy. W grupach przedszkolnych każda dodatkowa para rąk do pomocy, bywa na wagę złota! W tym czasie można zaobserwować, jak przedszkolak odnajduje się w nowej roli, jak radzi sobie w kontaktach z rówieśnikami, czy podczas rozstania z opiekunem. Psycholog angażuje się w zabawę swobodną, spędza wspólnie z dziećmi czas, odpowiada na ich bieżące potrzeby, stymuluje sferę emocjonalno- społeczną.
Diagnozowanie indywidualnych potrzeb dzieci.
Psycholog obserwuje dzieci w wielu sytuacjach – podczas czynności samoobsługowych, zajęć dydaktycznych, zabaw swobodnych i zorganizowanych. Dodatkowo wymienia swoje spostrzeżenia z nauczycielami i rodzicami, pozwala to na rozpoznawanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci. Dzięki temu możliwe jest określenie mocnych stron dzieci, zdolności, zainteresowań, a też przyczyn niepowodzeń edukacyjnych, czy też trudności w funkcjonowaniu. Niektóre dzieci to „żywe złoto” – sprytne, szybkie, odważnie idące przez świat. Inne ujmują nas swoją empatią, stoickim spokojem, życzliwością i koleżeńskim podejściem. Jeszcze inne potrzebują odrobiny pomocy z powodu swojej nieśmiałości czy wycofania. Specjalista przyglądający się z pozycji obserwatora wychwyci także różnego rodzaju zaburzenia rozwojowe czy problemy zdrowotne dziecka, których rodzice mogą nie zauważyć – szczególnie, gdy mają pierwsze dziecko. Wszystko to po to, by jak najwcześniej wykrywać bariery i ograniczenia utrudniające funkcjonowanie dziecka w placówce, a następnie je eliminować, by zapewnić dzieciom jak najlepsze uczestnictwo w życiu przedszkola.
Organizowanie zajęć terapeutycznych.
Jednym z najważniejszych zadań psychologa w przedszkolu jest prowadzenie zajęć terapeutycznych. Zajęcia te skupiają się na wspieraniu rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci. Kierowane są zwłaszcza do tych przedszkolaków, które wymagają objęcia szczególnymi formami pomocy psychologiczno-pedagogicznej, np. posiadających opinię lub orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
W zależności od potrzeb mają charakter indywidualny lub odbywają się w kilkuosobowych grupach. Na zajęciach dzieci poznają świat emocji, uczą się je nazywać i rozpoznawać, uświadamiają sobie ich znaczenie oraz poznają sposoby bezpiecznego ich wyrażania. Poza tym kształtują umiejętności społeczne, poznają swoje mocne i słabe strony, wzmacniają poczucie własnej wartości.
Celem zajęć jest też wspieranie rozwoju umiejętności przedszkolnych – funkcji percepcyjnych, poznawczych oraz motorycznych. Podczas spotkań stosowane są różne formy aktywności oraz metody terapeutyczne, takie jak: rysunek, rozmowa, gry dydaktyczne, elementy dramy itp.. Zajęcia te mają przede wszystkim formę atrakcyjnej zabawy, bo jak powszechnie wiadomo – to dzięki zabawie uczymy się najwięcej!
Wspieranie rodziców i/lub opiekunów prawnych.
Kolejnym istotnym zadaniem psychologa jest wspieranie rodzin dzieci uczęszczających do przedszkola. Tu wzajemne zaufanie oraz współpraca ma ogromne znaczenie. Zarówno rodzice, jak i pracownicy przedszkola mają wspólny cel. Chcą jak najlepiej dla dziecka. Dlatego należy pamiętać, że kiedy nauczyciel czy specjalista, dzielą się swoimi obserwacjami z rodzicami o tym, że zauważyli coś niepokojącego w zachowaniu dziecka, czynią to tylko z uwagi na dobro dziecka. Przedszkole zaproponuje objęcie różnymi formami pomocy psychologiczno- pedagogicznej lub, jeśli zajdzie taka potrzeba, poszukania dodatkowej pomocy czy diagnozy, np. w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Z drugiej strony, to rodzic może również poprosić o spotkanie i rozmowę z psychologiem, kiedy zauważa zachowania dziecka, których ani psycholog, ani wychowawca nie są w stanie zaobserwować.
Kiedy dziecko po wyjściu do domu staje się płaczliwe, agresywne lub przejawia inne niepokojące zachowania, warto o nich porozmawiać z psychologiem.
Rodzicu! Zgłoś się do psychologa w przedszkolu, jeśli:
coś niepokoi Cię w zachowaniu Twojego dziecka, nawet jeśli nie umiesz tego precyzyjnie nazwać,
wydaje Ci się, że rozwój Twojego dziecka przebiega nieharmonijnie lub widzisz, że dziecko traci nabyte wcześniej umiejętności,
Twoje dziecko ma trudność w radzeniu sobie z emocjami,
Wasza sytuacja rodzinna, życiowa uległa zmianie,
obserwujesz znaczne różnice funkcjonowania dziecka w innych środowiskach.
Konsultacje psychologa dla rodziców w roku szkolnym 2024/25
W każdy wtorek, w godz. 1100 – 1200
Rodziców zainteresowanych, proszę o wcześniejsze zgłoszenie się u wychowawcy lub przez sekretariat przedszkola, w celu ustalenia dokładnej daty.