PROCEDURY BEZPIECZEŃSTWA DZIECI W MIEJSKIM PRZEDSZKOLU NR 2 W KWIDZYNIE
- BEZPIECZEŃSTWO I ZDROWIE DZIECKA W PRZEDSZKOLU
- BEZPIECZNE I HIGIENICZNE WARUNKI W PRZEDSZKOLU – KONTROLE TECHNICZNE
- NUMERY ALARMOWE DO SŁUŻB, INSPEKCJI I STRAŻY
- ZAGROŻENIA WEWNĘTRZNE I ZEWNĘTRZNE
- ZACHOWANIA TRUDNE U DZIECI
- PROCEDURA W PRZYPADKU WYSTĄPIENIA WEWNĘTRZNYCH I ZEWNĘTRZNYCH ZAGROŻEŃ FIZYCZNYCH,
- PRZECIWDZIAŁANIE SYTUACJI SAMOWOLNEGO OPUSZCZENIA PRZEZ DZIECKO BUDYNKU PRZEDSZKOLA
- PRZYPROWADZANIE I ODBIÓR DZIECKA Z PRZEDSZKOLA, POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU NIEODEBRANIA DZIECKA Z PRZEDSZKOLA
- POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU PODEJRZENIA, ŻE DZIECKO Z PRZEDSZKOLA ODBIERA UPOWAŻNIONA OSOBA BĘDĄCA POD WPŁYWEM ALKOHOLU LUB NARKOTYKÓW
- PROCEDURA POWYPADKOWA
- REGULAMIN BEZPIECZEŃSTWA DZIECI
- REGULAMIN ORGANIZACJI WYJŚĆ I WYCIECZEK
1. BEZPIECZEŃSTWO I ZDROWIE DZIECKA W PRZEDSZKOLU
- Bezpieczeństwo i zdrowie dziecka w przedszkolu to najważniejsze zadanie dla nauczyciela. Dzieci mają małe doświadczenie życiowe i niewielki zasób wypróbowanych technik radzenia sobie z różnymi problemami. Przedszkole od najwcześniejszych lat winno wyposażać dzieci w nawyki unikania, zapobiegania i możliwie szybkiego pokonywania niebezpieczeństw.
- Zabawy, zajęcia i organizację dnia w przedszkolu należy rozpatrywać pod kątem bezpieczeństwa dziecka, zapewnienia mu higienicznych warunków środowiskowych oraz stosowania zasad higieny psychicznej.
- Działania profilaktyczne przedszkola to:
- przybliżenie dzieciom zagrożeń, na które może być narażone,
- nauka odpowiedzialności za swoje czyny, przewidywanie skutków,
- nauka radzenia sobie w różnych sytuacjach, podejmowania właściwych decyzji,
- zakaz oddalania się od grupy.
- Wszystkie zajęcia odbywają się pod stałym nadzorem nauczyciela.
- W czasie zabaw i zajęć nauczyciel zwraca uwagę na właściwą postawę fizyczną dzieci, dopilnowuje, żeby zbyt długo nie pozostawały w tej samej, męczącej pozycji.
- W czasie zajęć praktycznych i technicznych, kiedy dzieci manipulują prostymi narzędziami pracy i operują różnymi materiałami i tworzywami, pamięta o zapewnieniu im całkowitego bezpieczeństwa.
- Okres przedszkolny sprzyja wyrabianiu elementarnych nawyków higieniczno- kulturalnych, niezbędnych do rozwijania samodzielności, zamiłowania do czystości, dbałości o estetyczny wygląd, porządek oraz ogólną kulturę zachowania się oraz chęci zwrócenia na siebie uwagi. Dzieci zdobywając przyzwyczajenia, powinny wiedzieć, w jakim celu to robią.
- Ważnym zadaniem wychowawczym jest organizowanie zajęć poza budynkiem, przyzwyczajanie dzieci do przebywania na powietrzu bez względu na pogodę. Takie zajęcia pomagają w hartowaniu organizmu dziecka i jego uodparnianiu.
2. BEZPIECZNE I HIGIENICZNE WARUNKI W PRZEDSZKOLU – KONTROLE TECHNICZNE
- Przynajmniej raz w roku dyrektor dokonuje kontroli budynku i placu zabaw (ogrodu przedszkolnego) pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z placówki, szczególnie jeśli przerwa w funkcjonowaniu przedszkola wynosi co najmniej 2 tygodnie.
- Dyrektor sprawdza:
- stan zewnętrzny budynku (elewacja, dach, rynny, gzymsy, kominy, schody wejściowe, barierki, oświetlenie nad wyjściami ewakuacyjnymi),
- korytarze, schody (stan, balustrady, oznaczenia dróg ewakuacyjnych, umocowanie chodników),
- wszystkie sale zajęć, zabaw i pobytu dzieci (sprzęt, wyposażenie i zabawki, ergonomia, dostosowanie sprzętu do wzrostu dzieci, ogrzewanie, osłony kaloryferów),
- łazienki (stan urządzeń),
- piwnice,
- magazyny,
- zaplecze kuchenne,
- oświetlenie,
- instalację elektryczną, wentylacyjną, gazową, wodno-kanalizacyjną, zabezpieczenie przeciwpożarowe,
- urządzenia na placu zabaw.
- Po przeprowadzeniu kontroli sporządzony protokół przekazuje się do organu prowadzącego przedszkole.
- Terminy wymaganych kontroli specjalistycznych instalacji:
- odgromowa – nie rzadziej niż raz na 5 lat,
- elektryczna – raz w roku,
- gaśnice – zgodnie z zaleceniem producenta,
- gazowa – raz w roku.
3. NUMERY ALARMOWE DO SŁUŻB, INSPEKCJI I STRAŻY
112 – Centrum Powiadamiania Ratunkowego jako ogólnoeuropejski numer alarmowy
986 – Straż Miejska
987 – numer informacyjno- koordynacyjny na potrzeby centrum zarządzania kryzysowego
988 – Telefon Zaufania
991 – Pogotowie Energetyczne
992 – Pogotowie Gazowe
993 – Pogotowie Ciepłownicze
994 – Pogotowie Wodociągów i Kanalizacji
995 – Komendant Główny Policji – system Child Alert
996 – Centrum Antyterrorystyczne – Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego
997 – Policja
998 – Państwowa Staż Pożarna
999 – Pogotowie Ratunkowe
552793315 – Powiatowa Stacja Sanitarno- Epidemiologiczna w Kwidzynie
4.ZAGROŻENIA WEWNĘTRZNE I ZEWNĘTRZNE
- Najważniejsze zagrożenia wewnętrzne w przedszkolu, którym należy zapobiegać, to:
- pojawienie się ofiary czynu karalnego wśród dzieci,
- agresywne zachowanie dziecka,
- wymuszenie oraz kradzież,
- pedofilia,
- wypadek dziecka,
- pożar.
- O wystąpieniu ww. zagrożeń mogą świadczyć symptomy w zachowaniu dzieci, np. skarżenie się na bóle głowy, brzucha, brak apetytu, wewnętrzy niepokój, lęk i rozdrażnienie. Dziecko może zachowywać się agresywnie wobec swojego rodzeństwa i rodzin lub izolować się i szukać samotności, a także przypisywać sobie winę za to, co je spotkało. W takiej sytuacji należy jak najszybciej rozpocząć wyjaśnianie przyczyn niepokojących zachowań.
- Przyczyny niewłaściwego zachowania dzieci:
- problem z przystosowaniem się do środowiska przedszkolnego, zazdrość wobec kolegów, którzy są lepiej sytuowani (powody materialne),
- wpływ rodziny, wolnych mediów, gier komputerowych,
- środowisko przedszkolne – źle rozumiana rywalizacja w nauce, zazdrość o pochwałę, konflikty między rówieśnikami, próba zaistnienia w grupie – zdobycia kontroli nad rówieśnikami,
- błędne funkcjonowanie przedszkola – duża liczba dzieci, hałas, anonimowość dzieci, brak współpracy z rodzicami, Policją, nieumiejętność zagospodarowania czasu wolnego dzieciom.
- Źródłem problemów w przedszkolu może być zestresowany i przemęczony nauczyciel i jego indywidualne problemy, w tym poczucie niedocenienia jego pracy przez rodziców, dzieci i kierownictwo przedszkola.
- Zagrożenia wewnętrzne rodzą się w codziennych sytuacjach w przedszkolu, dlatego tak ważne jest, by czujność pracowników była nieustanna i komplementarna.
- Zachowania dzieci, które powinny zwrócić szczególną uwagę nauczycieli mogą występować w postaci:
- agresji słownej, np. dokuczaniu, wyśmiewaniu, ośmieszaniu, robieniu sobie żartów, które sprawiają przykrość pozostałym dzieciom,
- agresji cielesnej, np. biciu, popychaniu dzieci, agresja wobec zwierząt,
- dominacji nad rówieśnikami, bądź kimś silniejszym poprzez użycie siły i zastraszeniu,
- spadku zainteresowania przedszkolem,
- niekontrolowanymi wybuchami gniewu, impulsywności (nieadekwatne do wieku i sytuacji)
- braku poczucia empatii wobec krzywdy innych ludzi, poczucia wstydu oraz zadowoleniu z własnych negatywnych zachowań,
- fascynacji sytuacjami ukazującymi sceny przemocy, przynoszenie na teren przedszkola niebezpiecznych narzędzi,
- skrajnych emocji ukierunkowanych na zjawiska związane z przemocą i agresją.
- Nie należy bagatelizować żadnych sygnałów, które mogą świadczyć o fakcie zaistnienia zagrożenia.
- Sytuacje świadczące o zagrożeniu należy jak najszybciej powstrzymać i zrobić wszystko, by zostało ono wyeliminowane.
- Do zagrożeń zewnętrznych, których prawdopodobieństwo wystąpienia jest największe można uznać między innymi:
- włamanie, wtargnięcie uzbrojonych osób trzecich,
- wybuch pożaru, gazu,
- podejrzenie podłożenia ładunków wybuchowych lub zawalenie się budynku.
- Większość przypadków zagrożeń zewnętrznych powinno zakończyć się bezpieczną ewakuacją dzieci i pracowników z przedszkola.
5.ZACHOWANIA TRUDNE U DZIECI
- Na początku każdego roku szkolnego na zebraniu rodzice są informowani o działaniach wychowawczych przedszkola, mają możliwość dialogu na temat planowego procesu wychowawczego w przedszkolu.
- Rodzice mają możliwość indywidualnego uzgadniania z nauczycielem sposobów prowadzenia pracy wychowawczej z ich dzieckiem.
- Nauczyciele tworzą klimat wychowawczy zapewniający bezpieczeństwo psychiczne każdego dziecka.
- Przedszkole ma ustalony katalog wartości wyznaczający planową pracę wychowawczą kadry, tj. prawda, odpowiedzialność, zdrowie, przyjaźń, miłość, współdziałanie, szacunek, akceptacja i tolerancja, piękno, przyroda, ojczyzna.
- Nauczyciele poprzez tematy kompleksowe i sytuacje wychowawcze wyjaśniają określone wartości, uczą ich rozumienia i stosowania. Dzieci uczestniczą w ocenie zachowań bohaterów literackich i teatralnych, uzasadniają swoje oceny.
- Proces wychowawczy wspomagany jest tekstami literackimi, bajkoterapią i formami teatralnymi.
- Nauczyciele poprzez zabawy kształtują u dziecka wolę, inteligencję emocjonalną w zakresie rozpoznawania emocji i radzenia sobie z nimi, rozbudzają zainteresowania i upodobania, wzmacniają samoocenę, uczą zasad bycia w grupie, zachęcają do wyzwań i podejmowania zadań.
- W grupach przedszkolnych na początku roku szkolnego prowadzi się z dziećmi rozmowy dotyczące zachowania – wspólnie wypracowuje się zasady, które przez nich akceptowane.
- Nauczyciele nadzorują relacje fizyczne i psychiczne pomiędzy dziećmi, natychmiast reagują w sytuacji dostrzeżonej nieprawidłowości.
- Nauczyciele stosują metody wychowawcze zapewniające oczekiwane rezultaty i niwelujące niepożądane zachowania, poprzez:
- własny przykład,
- wzory wychowawcze z literatury, sztuki teatralnej,
- bajkoterapię – schematy zachowań, sposoby rozwiązywania problemów, relaksację,
- organizowanie doświadczeń uczących poprawnych relacji społecznych, w tym umiejętność współpracy w parach i małych grupach,
- system nagród i kar,
- komunikaty typu „ja” (nazwanie zachowania, emocje, potrzeba, prośba),
- techniki asertywne.
- aktywne słuchanie,
- inne.
- W sytuacji agresywnych zachowań dziecka, niezgodnych z wcześniejszymi ustaleniami w grupie, podejmuje się z nim rozmowę, w której opisuje się to zachowanie, odwołuje do ustaleń. Celem jest poprawne zachowania dziecka, uzyskanie informacji o zrozumieniu przebiegu rozmowy i oczekiwań nauczyciela.
6.WYSTĄPIENIE WEWNĘTRZNYCH I ZEWNĘTRZNYCH ZAGROŻEŃ FIZYCZNYCH, PRZECIWDZIAŁANIE SYTUACJI SAMOWOLNEGO OPUSZCZENIA PRZEZ DZIECKO BUDYNKU PRZEDSZKOLA
- Przedszkole zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym. Dzieci są objęte ciągłym dozorem i opieką w placówce oraz w trakcie zajęć poza jej terenem. Stosowane są obowiązujące przepisy BHP i PPOŻ.
- Metody i sposoby oddziaływań są odpowiednie do wieku dziecka, jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiska z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych.
- Nauczyciel odpowiedzialny jest za życie i zdrowie dzieci przebywających w przedszkolu. Troska o pełne bezpieczeństwo wychowanków jest priorytetem wszelkich jego działań.
- W czasie pobytu dzieci na placu zabaw (w ogrodzie), nauczyciele powinni przebywać w miejscach największych zagrożeń. Nauczyciele sami decydują o tym, czy potrzebują wsparcia innego pracownika. Podczas zabaw dzieciom nie wolno samowolnie oddalać się z terenu.
- Od godziny 8:00 czynne są wszystkie grupy. Do tego czasu obowiązuje zasada, że nauczyciel który w danym dniu rozpoczyna pracę o godzinie 6:30 jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo, zdrowie i życie dzieci z innych grup do momentu jak nie przyjdzie nauczycielka, która rozpoczyna pracę w godzinach późniejszych. Od określonej godziny w tygodniowym harmonogramie pracy nauczyciel przejmuje swoją grupę i odchodzi do swojej sali. Analogicznie jest popołudniu.
- Dzieci przez cały czas są otoczone opieką nauczyciela i pomocy nauczyciela.
- Dzieciom, które już weszły do sali, nie wolno wychodzić z niej samowolnie, bez dozoru.
- Nauczyciel ustala wspólnie z dziećmi zasady i normy obowiązujące w grupie oraz wdraża dzieci do przestrzegania zasad zapewniających mu bezpieczeństwo pobytu w przedszkolu.
- Codziennie rano pracownik (konserwator, pomoc nauczyciela) ma obowiązek sprawdzić teren przedszkola pod względem bezpieczeństwa, czy sprzęty są nieuszkodzone, urządzenia sprawne i nie stanowią zagrożenia dla zdrowia i życia dzieci. Nie zwalnia to nauczyciela z obowiązku sprawdzenia sprzętu i terenu, z którego korzystają jego dzieci.
- Przy przemieszczaniu się grupy np. do szatni, dzieci ustawiają się parami i tak samo się przemieszczają.
- W szatni, ubikacji oraz łazience dzieci podlegają szczególnej kontroli ze strony nauczyciela i pomocy nauczyciela, którzy zobowiązani są do monitoringu tych pomieszczeń.
- Każde dziecko w przedszkolu poruszające się samodzielnie na korytarzu musi wzbudzić zainteresowanie innych pracowników przedszkola.
- W przedszkolu obowiązuje harmonogram imienny, dzienny i godzinowy pracowników przedszkola, którzy zabezpieczają główne wejście (wyjście) do (z) przedszkola, mające na celu przeciwdziałanie sytuacji samowolnego opuszczenia dziecka budynku przedszkola.
- Każdy pracownik przedszkola zobowiązany jest do sprawdzania zabezpieczeń drzwi, okien, bram oraz dostępu dzieci do środków chemicznych w trakcie swojej pracy. Pracownicy zobowiązani są do zamknięcia wejścia do pomieszczenia gospodarczego.
- Nauczyciele mają ściśle wyznaczone godziny pracy z dziećmi. Obowiązkiem nauczyciela jest punktualne przychodzenie do pracy. Nauczycielowi nie wolno pozostawić dzieci w grupie bez opieki, gdy nie ma jeszcze zmiennika. W takiej sytuacji dyrektor ma prawo polecić nauczycielowi pozostanie w grupie. Polecenie dyrektora jest dla nauczyciela obowiązujące.
7/8.PRZYPROWADZANIE I ODBIÓR DZIECKA Z PRZEDSZKOLA, POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU NIEODEBRANIA DZIECKA Z PRZEDSZKOLA
- Przedszkole jest placówką nieferyjną i funkcjonuje przez cały rok szkolny od poniedziałku do piątku od godz. 6.30 do 16.30, z wyjątkiem przerw ustalonych z organem prowadzącym oraz dni świątecznych i sobót.
- Dziecko przyprowadzone do przedszkola musi być zdrowe, a w przypadku zachorowania dziecka w czasie pobytu w przedszkolu rodzic zobowiązany jest do jak najszybszego odebrania dziecka. W sytuacji infekcji, chorób skórnych, zakaźnych dziecko nie może uczęszczać do przedszkola do czasu całkowitego wyleczenia. Rodzic zobowiązany jest do przedstawienia zdolności dziecka do przedszkola od lekarza po przebytych chorobach.
- Rodzice są poinformowani o sposobie przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola.
- Dzieci przyprowadzane są do przedszkola od godziny 6:30 do godziny 8:30 przez rodziców/prawnych opiekunów lub inne osoby upoważnione przez rodziców I przekazywane bezpośrednio pod opiekę nauczyciela lub osoby dyżurującej w szatni.
- Dyżury pracowników w szatni przedszkola pełnione są w następujących godzinach:
- od godz.6.30 do godz. 8.30 – dyżur pełnią pomoce nauczyciela, zgodnie z harmonogramem pracy ustalonym na dany rok,
- od godz. 8.30 do godz. 9.00 – dyżur pełni intendentka,
- od godz. 9.00 do godz. 13.00 – szatnia jest zamknięta, a kontrole sprawuje intendentka,
- od godz. 13.00 do godz. 14.00 – dyżur pełni intendentka,
- od godz. 14.00 do godz. 16.30 – dyżur pełnią pomoce nauczyciela, zgodnie z harmonogramem pracy ustalonym na dany rok.
- Odbiór dzieci z przedszkola jest możliwy wyłącznie przez rodziców lub inne pełnoletnie osoby przez nich upoważnione (pisemne oświadczenie jest składane na początku roku szkolnego).
- Rodzice (opiekunowie prawni) mają równe prawo do odbioru dziecka z przedszkola, za wyjątkiem sytuacji pozbawienia lub ograniczenia władzy rodzicielskiej jednego z rodziców lub opiekunów zgodnie z postanowieniem sądu, które rodzice zobowiązani są dostarczyć dyrektorowi przedszkola.
- Życzenie rodziców dotyczące nieodebrania dziecka przez jednego z rodziców musi wynikać i być potwierdzone przez orzeczenie sądowe. Odbieranie dziecka przez osoby, dni i godziny wskazane w orzeczeniach sadowych są dla nauczyciela wiążące. W przypadkach, gdy rodzice nie mogą porozumieć się w sprawie odbioru dziecka i nie realizują wskazań sądowych, dyrektor lub nauczyciel powiadamia policję.
- W sytuacji wyjątkowej, możliwy jest odbiór dziecka przez osobę nie podaną w deklaracji/oświadczeniu jako upoważnioną. Rodzic zobowiązany jest powiadomić o tym fakcie przedszkole. Osoba ta powinna posiadać pisemne upoważnienie rodzica/opiekuna dziecka z podaniem danych osobowych wraz z numerem dowodu osobistego. Jeżeli rodzic nie ma możliwości pisemnego wydania takiego upoważnienia, to zobowiązany jest do telefonicznego powiadomienia przedszkola o danych osoby odbierającej. Nauczyciel wydający dziecko w takiej sytuacji sporządza wpis do zeszytu upoważnień telefonicznych z podaniem danych osoby odbierającej, godziny odbioru i zaistniałych okoliczności.
- Rodzice/ opiekunowie powinni odbierać dzieci z przedszkola do godziny zadeklarowanej w umowie zawartej z dyrektorem przedszkola jednak nie później niż do godziny 16:30, tj. do czasu jego zamknięcia.
- Do godziny 16:30 rodzice są zobowiązani do telefonicznego powiadomienia o swoim spóźnieniu.
- W sytuacji, gdy rodzic /prawny opiekun nie zgłosi się po dziecko po upływie czasu pracy przedszkola, nauczyciel kontaktuje się z nim pod wskazanym numerem telefonu (do pracy, domu).
- Jeśli nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców/prawnych opiekunów, nauczyciel oczekuje z dzieckiem w placówce przedszkolnej i ponawia próby nawiązania kontaktu z rodzicami.
- W przypadku istotnie wydłużającego się czasu oczekiwania na rodziców i wobec braku możliwości nawiązania kontaktu telefonicznego nauczyciel powiadamia dyrektora przedszkola i może po konsultacji z najbliższą jednostką Policji podjąć decyzję o dalszych krokach.
- Jeśli nie ma rodziców/prawnych opiekunów w domu możliwe jest podjęcie decyzji wspólnie z Policją o zabraniu dziecka do pogotowia opiekuńczego, czyli tzw. placówki interwencyjnej.
- Nauczyciel sporządza notatkę służbową z zaistniałego zdarzenia, po zakończeniu działań interwencyjnych i przekazuje ją dyrektorowi przedszkola.
9.POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU PODEJRZENIA, ŻE DZIECKO Z PRZEDSZKOLA ODBIERA UPOWAŻNIONA OSOBA BĘDĄCA POD WPŁYWEM ALKOHOLU LUB NARKOTYKÓW
- W przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że dziecko chce odebrać z przedszkola osoba będąca pod wpływem alkoholu lub narkotyków, nie wydaje dziecka i jednocześnie powiadamia innego dorosłego członka rodziny, bądź inną osobę upoważnioną przez rodzica/prawnego opiekuna, którą zobowiązuje do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola. Następnie powiadamia dyrektora przedszkola, a w uzasadnionych okolicznościach (nieodpowiednie, agresywne zachowanie osoby, której odmówiono wydanie dziecka) Policję.
- W przypadku gdy rodzice/ opiekunowie odmówią niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola, dziecko pozostaje w przedszkolu do czasu odebrania przez pełnoletnią osobę upoważnioną. Wówczas możliwy jest odbiór dziecka przez osobę nie podaną w deklaracji/oświadczeniu jako upoważnioną, jeśli rodzic powiadomi o tym fakcie przedszkole. Osoba ta powinna posiadać pisemne upoważnienie rodziców/ opiekunów dziecka z podaniem danych osobowych i numeru dowodu osobistego. Jeśli rodzic nie ma możliwości pisemnego wydania takiego upoważnienia, to w drodze wyjątku może telefonicznie powiadomić przedszkole o danych osoby odbierającej.
- W przypadku gdy rodzic /prawny opiekun nie zgłosi się po dziecko po upływie czasu pracy przedszkola, nauczyciel postępuje zgodnie z procedurą postępowania w przypadku nieodebrania dziecka z przedszkola.
- Nauczyciel sporządza notatkę służbową z zaistniałego zdarzenia po zakończeniu działań interwencyjnych i przekazuje ją dyrektorowi przedszkola.
- Jeżeli przypadki, w których rodzic/opiekun prawny znajduje się pod wpływem alkoholu lub narkotyków powtarzają się, to wychowawca powiadamia o tym fakcie policję (specjalistę ds. nieletnich) celem rozeznania sytuacji domowej, rodzinnej dziecka i powiadomienia sądu rodzinnego.
10.PROCEDURA POWYPADKOWA
- Zadaniem dyrektora przedszkola jest prowadzenie rejestru wypadków.
- Obowiązkiem nauczyciela jest zapewnić natychmiastową pomoc dziecku, które uległo wypadkowi i powiadomić o nim jego rodziców.
- W przypadku konieczności udzielenia pomocy lekarskiej lub ratownika medycznego nauczyciel wzywa pogotowie ratunkowe, zabezpiecza miejsce wypadku, a pozostałych uczniów wyprowadza w bezpieczne miejsce.
- Do czasu przyjazdu karetki nauczyciel samodzielnie udziela pierwszej pomocy przedmedycznej, nie podaje żadnych leków i środków farmakologicznych.
- O każdym wypadku dziecka nauczyciel zawiadamia dyrektora przedszkola, pracownika służby bhp i organ prowadzący, sporządzając notatkę służbową z opisem zaistniałego zdarzenia, w której podaje dane:
- imię, nazwisko dziecka, datę urodzenia, grupę, do której uczęszcza,
- datę, godzinę i miejsce wypadku (okoliczności w jakich doszło do zdarzenia), jaki wystąpił uraz i rodzaj udzielonej pomocy oraz czy opiekun grupy był w miejscu zdarzenia wypadku.
- O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia zawiadamia się niezwłocznie państwowego inspektora sanitarnego.
- O wypadku zbiorowym, ciężkim lub śmiertelnym, niezwłocznie zawiadamia się prokuratora i organ nadzoru.
- W ciągu 14 dni od daty zaistnienia wypadku lub jego zgłoszenia należy sporządzić protokół powypadkowy (załącznik do procedury).
- Jeżeli wystąpią uzasadnione okoliczności, przeszkody lub trudności uniemożliwiające sporządzenie protokołu w wyznaczonym terminie, należy sporządzić go możliwie szybko, powyżej 14 dni od daty uzyskania zawiadomienia.
- Komisję powypadkową powołuje dyrektor przedszkola. W jej skład powinien wchodzić nauczyciel, pracownik przedszkola, pracownik służby bhp lub wicedyrektor przedszkola jako przewodniczący zespołu.
- W protokole powypadkowym ucznia powinny być zawarte dodatkowe informacje do notatki ze zdarzenia:
- szczegółowy opis okoliczności w jakich doszło do zdarzenia,
- imiona i nazwiska świadków zdarzenia.
- Podczas spisywania okoliczności wypadku, zespół powypadkowy ma prawo uzyskać pisemne oświadczenie nauczyciela, pod opieką którego dziecko przebywało w trakcie wypadku.
- Jeśli protokół budzi wątpliwości albo zdanie członków jest odmienne, rozstrzygające jest stanowisko przewodniczącego zespołu.
- Członek zespołu, który nie zgadza się ze stanowiskiem przewodniczącego, może złożyć zdanie odrębne, które odnotowuje się w protokole powypadkowym.
- Po sporządzeniu protokołu należy przedłożyć go do podpisu członkom komisji oraz dyrektorowi przedszkola, a następnie rodzicom dziecka. Jeżeli rodzice/ prawni opiekunowie nie mają zastrzeżeń do treści protokołu, z chwilą jego podpisania staje się on prawomocny.
- Po podpisaniu protokołu rodzice mają prawo złożyć zastrzeżenia na piśmie. Powołana komisja powypadkowa ponownie ustala okoliczności wypadku.
- Dokumentacja powypadkowa jest sporządzana w dwóch egzemplarzach – jeden dla przedszkola i jeden dla rodzica poszkodowanego dziecka.
- W przeciągu 7 dni od dnia doręczenia protokołu powypadkowego osoby, którym doręczono protokół, mogą złożyć zastrzeżenia do ustaleń.
- Zastrzeżenia można złożyć przewodniczącemu zespołu ustnie bądź pisemnie.
- Zastrzeżenia mogą dotyczyć błędnego ustalenia stanu faktycznego poprzez niewykorzystanie wszystkich środków dowodowych bądź sprzeczności istotnych ustaleń protokołu z wcześniej zebranym materiałem dowodowym.
- Złożone zastrzeżenia rozpatruje organ prowadzący przedszkole, który po rozpatrzeniu uwag może zwrócić się do komisji powypadkowej o wyjaśnienie ustaleń protokołu bądź przeprowadzenie określonych brakujących czynności dowodowych.
- W celu omówienia zaistniałego zdarzenia zaleca się przeprowadzenie instruktażu stanowiskowego całej załogi.
- Dyrektor na bieżąco informuje o wnioskach i podjętych działaniach profilaktycznych, które zmierzałyby do zapobiegania analogicznym wypadkom.
11.REGULAMIN BEZPIECZEŃSTWA DZIECI w Miejskim Przedszkolu Nr 2 w Kwidzynie
- Na bezpieczeństwo dziecka składa się bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne.
- Bezpieczeństwo fizyczne polega w szczególności na chronieniu dzieci przed urazami, bólem, utratą zdrowia i życia. Bezpieczeństwo psychiczne polega w szczególności na właściwym komunikowaniu się z dzieckiem, akceptacji, tolerancji dziecka bez względu na posiadany potencjał rozwojowy, status społeczny i pochodzenie.
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiska z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w placówce oraz w trakcie zajęć organizowanych poza jej terenem.
- Zadania przedszkola
- Do przedszkola muszą być przyprowadzane wyłącznie dzieci zdrowe.
- Przedszkole jest zamykane na klucz od godziny 8.15.
- Rodzice (opiekunowie prawni) i goście odwiedzający przedszkole, chcąc wejść do budynku, korzystają z dzwonka przy drzwiach.
- Z placu zabaw mogą korzystać dzieci przedszkolne wyłącznie, gdy są z opiekunami grupy.
- Sprzęt na placu zabaw jest sprawdzany codziennie przez pracownika gospodarczego (konserwatora), nauczyciela wychodzącego z dziećmi na teren zabaw i pomoc nauczyciela. Usterki usuwane są na bieżąco.
- Personel przedszkola nie może podawać dzieciom żadnych leków.
- Podczas pobytu dzieci w ogrodzie otwiera się drzwi toalety, z której w każdej chwili mogą skorzystać przedszkolaki po uprzednim powiadomieniu nauczyciela.
- Każdy nauczyciel posiada ukończony kurs pierwszej pomocy przedmedycznej.
- Nauczyciele mają ukończony kurs organizatorów wycieczek.
- W przedszkolu znajdują się trzy apteczki (w sali grupy 5-latków, w biurze – apteczka – torba do wykorzystania w czasie wycieczek i pobytu poza budynkiem przedszkola oraz w kuchni). W apteczkach są wyłącznie środki odkażające rany i materiały opatrunkowe.
- Przedszkole ubezpiecza dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków, na każdy rok szkolny.
- Obowiązki nauczyciela
1) W sytuacji zagrożenia życia dziecka nauczyciel:
- udziela pierwszej pomocy przedmedycznej zgodnie z jej zasadami,
- powiadamia pogotowie, rodzica (opiekuna prawnego) i dyrektora,
- jest odpowiedzialny za życie dziecka do chwili przyjazdu pogotowia i przejęcia dziecka przez lekarza,
- jedzie z chorym dzieckiem do szpitala, jeśli rodzic (opiekun prawny) nie zdążył przyjechać do przedszkola; w tej sytuacji, gdy nauczyciel musi zająć się chorym dzieckiem, inne dzieci będące pod jego opieką pozostają pod nadzorem pracownika obsługowego przedszkola, do chwili, gdy dyrektor nie wyznaczy innego nauczyciela.
2) W sytuacji zagrożenia zdrowia dziecka.
- W przypadku złego samopoczucia dziecka lub gorączki nauczyciel:
- natychmiast zawiadamia telefonicznie rodzica (opiekuna prawnego) i prosi o jak najszybsze odebranie dziecka z przedszkola,
- zawiadamia dyrektora,
- może zastosować zimne okłady, gdy gorączka jest bardzo wysoka,
- zajmuje się dzieckiem chorym do chwili przybycia rodzica (opiekuna prawnego) lub na piśmie upoważnionego dorosłego opiekuna.
- W przypadku drobnych zranień nauczyciel:
- zajmuje się dzieckiem zranionym,
- pozostawia inne dzieci powierzone jego opiece innemu nauczycielowi,
- korzysta ze środków odkażających rany i środków opatrunkowych znajdujących się w apteczkach,
- decyduje o założeniu opatrunku uciskowego,
- zawiadamia rodzica (opiekuna prawnego), jeśli dziecko tego sobie życzy.
- W przypadku większych urazów (np. rozcięć, głębszych skaleczeń, złamań itp.) nauczyciel postępuje tak, jak w przypadku zagrożenia życia dziecka.
3) W budynku przedszkola nauczyciel:
- jest zobowiązany do uświadamiania dzieciom niebezpieczeństwa podczas zabaw w sali, w ogrodzie, pobytu w łazience, w szatni i w innych pomieszczeniach przedszkola oraz podczas spacerów i wycieczek,
- planuje w planach miesięcznych zagadnienia związane z bezpieczeństwem dzieci i zapisuje ich realizację w dziennikach zajęć przedszkola,
- ma obowiązek codziennie, po wejściu do sali, dokonać jej przeglądu, w związku z bezpieczeństwem dzieci,
- usuwa wszelkie przedmioty zagrażające zdrowiu dzieci i powiadamia dyrektora,
- ustala liczbę dzieci obecnych w danym dniu w przedszkolu przed pierwszym posiłkiem; dzieci spóźnione dopisuje na bieżąco,
- liczy dzieci przed wyjściem do ogrodu,
- Nauczyciel wychodząc do toalety pozostawia dzieci pod chwilową opieką woźnej.
- nie może pozostawić dzieci bez opieki nawet na chwilę,
- zastępujący innego nauczyciela wpisuje się do dziennika zajęć grupy, w której pełni zastępstwo, przejmując w ten sposób odpowiedzialność za bezpieczeństwo i zdrowie dzieci,
- wie, gdzie w przedszkolu znajdują się apteczki,
- rozpoczynający pracę o godzinie 6.30 zbiera dzieci z całego przedszkola w grupie „5-latków”,
- przychodzący do pracy na godzinę 7.00 lub 7.30 lub 8.00 przejmuje dzieci ze swojej grupy i przechodzi z nimi do własnej sali,
- prowadzący zajęcia dodatkowe z dziećmi (np. język angielski, tańce, logopedię), podpisuje oświadczenia o odpowiedzialności za zdrowie i życie powierzonych im dzieci.
4) W ogrodzie przedszkolnym nauczyciel:
- ma obowiązek przed każdym wyjściem na dwór policzyć dzieci,
- jest zobowiązany, przed każdym wyjściem na dwór, sprawdzić ubiór dzieci m.in. zapięcie kurtek, zawiązanie czapek, szalików i sznurowadeł,
- musi obowiązkowo sprawdzić czy dzieci nie mają przy sobie niebezpiecznych przedmiotów, które mogłyby zagrażać im i innym,
- prowadzi dzieci do ogrodu i z ogrodu parami,
- sam otwiera i zamyka furtki ogrodowe; podczas pobytu dzieci w ogrodzie furtki są zawsze zamknięte,
- w momencie korzystania przez dzieci ze sprzętu ogrodowego jest zobowiązany do nadzorowania tych czynności,
- podczas pobytu w ogrodzie zwraca uwagę na bezpieczeństwo zabaw dzieci i ich ubiór (zawiązane sznurowadła, szaliki itp.),
- ma obowiązek policzyć dzieci wychodzące z ogrodu,
- czuwa nad korzystaniem przez dzieci z toalety, analizując kto do niej poszedł i czy już wrócił,
- podczas zabaw kilku grup dzieci w ogrodzie z innymi nauczycielami dzieli się tak, by w każdym miejscu ogrodu znajdował się nauczyciel czuwający nad bezpieczeństwem dzieci,
- nie może gromadzić się podczas zabaw dzieci w ogrodzie w jednym miejscu z innymi nauczycielami.
5) Na spacerze nauczyciel:
- planuje spacer z dziećmi zgodnie z planem miesięcznym lub tygodniowym przedszkola,
- ma obowiązek wpisać wyjście z dziećmi poza teren placówki w ewidencji wyjść znajdującej się w kancelarii przedszkola określając godzinę wyjścia, cel oraz przewidywaną godzinę powrotu. Informacje te nauczyciel podpisuje własnoręcznym podpisem,
- odpowiada za bezpieczeństwo i zdrowie dzieci podczas spacerów,
- może pójść z dziećmi na spacer wtedy, gdy jednej osobie dorosłej przyporządkuje się dziesięcioro dzieci,
- podczas spacerów jest wspomagany przez pomoc nauczyciela.
6) Podczas wycieczki poza miasto nauczyciel:
- planuje wycieczkę zgodnie z planem rocznym przedszkola,
- organizując wycieczkę korzysta z ofert sprawdzonych biur podróży,
- uzyskuje zgodę rodziców (opiekunów prawnych) na uczestnictwo dzieci w wycieczce,
- wypełnia i przedstawia dyrektorowi do zaakceptowania Kartę wycieczki,
- ubezpiecza dzieci dodatkowo na czas trwania wycieczki,
- przekazuje dyrektorowi dokument ubezpieczenia dzieci i zgody rodziców,
- informuje rodziców o celu, przebiegu, czasie trwania i przewidywanym czasie powrotu dzieci z wycieczki oraz innych organizacyjnych sprawach związanych z wyjazdem,
- zabiera wyłącznie dzieci zdrowe; wycieczki dzieci przedszkolnych są wyłącznie jednodniowe, trwające nie dłużej niż 6-7 godzin.
7) Obowiązki rodziców (opiekunów prawnych):
- przyprowadzenie do przedszkola dziecka zdrowego – bez kataru, kaszlu, gorączki, bez złego samopoczucia, do godziny 8.30,
- wprowadzenie dziecka do budynku przedszkolnego, do szatni, rozebranie i przekazanie pod opiekę nauczycielowi pełniącemu dyżur lub innemu nauczycielowi, albo pomocy pełniącej dyżur,
- opuszczenie budynku przedszkola dopiero po upewnieniu się, że dziecko jest pod opieką nauczyciela,
- odpowiedzialność za zdrowie i życie dziecka tuż po jego odebraniu,
- sprawdzenie, czy dziecko nie wnosi do przedszkola przedmiotów, zabawek, które stwarzałyby niebezpieczeństwo dla niego i innych dzieci,
- zapewnienie dziecku bezpiecznego, wygodnego ubioru i obuwia oraz nakrycia głowy,
- przyprowadzanie i odbieranie dziecka według ustalonych w przedszkolu zasad.
6. Przyprowadzanie dziecka do przedszkola
- Dzieci do przedszkola przyprowadzane są przez rodziców (opiekunów prawnych) lub inne osoby dorosłe.
- Rodzice (opiekunowie prawni) są odpowiedzialni za bezpieczeństwo dzieci w drodze do przedszkola.
- Rodzice (opiekunowie prawni) są zobowiązani osobiście powierzyć dziecko nauczycielowi lub woźnej pełniącej dyżur. W sytuacji, kiedy rodzic (opiekun prawny) nie dopełni tego obowiązku, żaden pracownik przedszkola nie będzie ponosił odpowiedzialności za bezpieczeństwo i zdrowie dziecka.
- W godzinach od 6.30 do 8.00 rodzice (opiekunowie prawni) przyprowadzają dziecko do sali, w której znajduje się grupa dyżurująca.
- Po godz. 8.00 rodzice (opiekunowie prawni) przyprowadzają dzieci do sali grupy, do której dziecko uczęszcza. Od godz. 8.00 pracują już wszystkie grupy.
- Dzieci przyprowadzone do grupy dyżurującej rozchodzą się do sal swoich grup pod opieką nauczyciela prowadzącego grupę.
- Nauczyciel przyjmujący dziecko zobowiązany jest zwrócić uwagę na wnoszone przez dziecko zabawki i przedmioty – czy są one właściwe, bezpieczne i zgodne z ustaleniami.
- Rodzice (opiekunowie prawni) zobowiązani są przyprowadzać do przedszkola dziecko zdrowe i czyste. Dziecka chorego lub z symptomami choroby nie należy przyprowadzać do przedszkola.
- Rodzice (opiekunowie prawni) mają obowiązek zgłaszania wszelkich poważnych dolegliwości dziecka i udzielania wyczerpujących informacji na ten temat.
- Wszelkie przypadki występowania przewlekłych chorób u dzieci (w tym alergii pokarmowych) należy zgłaszać wyłącznie pisemnie, dołączając zaświadczenie lekarskie z zaleceniami postępowania.
7. Dziecko może być odebrane z przedszkola przez:
- rodziców (opiekunów prawnych) lub inne osoby dorosłe upoważnione na piśmie przez rodziców (opiekunów prawnych), zdolnych do podejmowania czynności prawnych,
- osoby upoważnione wpisane do oświadczenia rodziców (opiekunów prawnych) składanego na początku każdego roku szkolnego, oraz jednorazowego oświadczenia rodziców (opiekunów prawnych) z podanym imieniem, nazwiskiem, miejscem zamieszkania, nr dowodu osobistego osoby upoważnionej do odbioru dziecka w danym dniu.
8. Nauczyciel każdej grupy powinien wiedzieć i widzieć, kto odbiera dziecko z placówki. Jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji adresów zamieszkania, numerów kontaktowych rodziców (prawnych opiekunów) dzieci.
- Upoważnienie złożone przez rodziców (opiekunów prawnych) pozostaje w dokumentacji przedszkola i może być w każdej chwili odwołane lub zmienione.
- Wzór upoważnienia do odbierania dziecka z przedszkola stanowi załącznik do niniejszej procedury.
- Wydanie dziecka osobie upoważnionej jednorazowo nastąpi po okazaniu przez tę osobę dowodu osobistego.
- Rodzice (opiekunowie prawni) ponoszą odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odebranego z placówki przez upoważnioną przez nich osobę.
- Jeśli dziecko z jakiegoś powodu nie zechce wyjść z placówki z osobą upoważnioną przez rodziców (opiekunów prawnych), dziecko nadal pozostanie pod opieką nauczyciela, a dyrektor (lub w przypadku jego nieobecności zastępca lub inny nauczyciel) niezwłocznie skontaktuje się z rodzicami (opiekunami prawnymi) w celu ustalenia dalszego postępowania.
- Odbiór dzieci następuje z danej grupy do godziny 15.30, a z grupy dyżurującej od godziny 15.3 do godziny 16.30. Z sali można pozwolić dziecku wyjść dopiero wtedy, gdy rodzic (osoba upoważniona) dotarł na miejsce pobytu dzieci.
- Przedszkole może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby odbierającej dziecko wskazuje na spożycie alkoholu, jest w innej niedyspozycji lub jest agresywny. W takim przypadku nauczyciel jest zobowiązany zatrzymać dziecko do wyjaśnienia sprawy, skontaktować się z drugim rodzicem lub osobą upoważnioną. O zaistniałym fakcie powinien być poinformowany dyrektor, a w przypadku zwolnienia lekarskiego lub urlopu dyrektora, jego zastępca.
- Żądanie rodziców (opiekunów prawnych) dotyczące zakazu odbierania dziecka przez jednego z nich musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe.
- Postępowanie w sytuacji nieodebrania dziecka z przedszkola lub zgłoszenia się po dziecko osoby niebędącej w stanie sprawować opieki nad dzieckiem.
- Dzieci powinny być odebrane z przedszkola do godz. 16.30 .
- W przypadku braku możliwości odebrania dziecka z przedszkola w godzinach jego pracy (sytuacje losowe) rodzice (opiekunowie prawni) zobowiązani są do poinformowania o zaistniałej sytuacji oraz uzgodnienia innego sposobu odbioru dziecka.
- W razie wyczerpania wszystkich możliwości odebrania dziecka z przedszkola przez rodziców (opiekunów prawnych) lub osób upoważnionych pisemnie, nauczyciel ma obowiązek powiadomić o zaistniałej sytuacji dyrektora przedszkola oraz skontaktować się z policją. Z przebiegu zaistniałej sytuacji nauczyciel sporządza protokół zdarzenia podpisany przez świadków, który zostaje przekazany do wiadomości dyrektora, Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców.
- Dziecko w przedszkolu ma obowiązek
- sygnalizować nauczycielom chęć wyjścia z sali do toalety,
- będąc w ogrodzie powiadamiać nauczyciela o zamiarze pójścia do toalety.
- nie przynosić do przedszkola picia, jedzenia oraz okularów przeciwsłonecznych i zabawek, które zagrażałyby bezpieczeństwu jego i innych dzieci.
- uzgadniać z rodzicami (opiekunami prawnymi) i nauczycielami dzień, w którym mogą przynieść do przedszkola swoją ulubioną zabawkę.
- Dzieci muszą zawsze powiadamiać nauczyciela o zadrapaniach, skaleczeniach, uderzeniach i innych wypadkach
12. ORGANIZACJA WYJŚĆ I WYCIECZEK
- Nauczyciel każde wyjście z grupą poza teren przedszkola zgłasza dyrekcji przedszkola, wpisując do zeszytu wyjść z podaniem godziny wyjścia, miejsca i celu wyjścia oraz planowanej godziny powrotu.
- Organizacja wycieczek wyjazdowych odbywa się na podstawie pisemnej zgody rodziców na udział dziecka w wycieczce. Planowanie, organizacja i przebieg wycieczek powinny być zgodne z obowiązującym w przedszkolu regulaminem spacerów i wycieczek.
Regulamin organizacji spacerów i wycieczek przez Miejskie Przedszkole nr 2 w Kwidzynie
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z dnia 1 czerwca 2018r.)
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2017r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r., poz. 59 z późn. zm.);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2001r. Nr 135, poz.1516);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2014r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2014r.,poz.1150);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003r. Nr 6, poz. 69 z późn.zm.)
§ 1
Zasady ogólne
- Organizatorem spacerów i wycieczek jest Miejskie Przedszkole Nr 2 w Kwidzynie przy współpracy Rady Rodziców.
- Przedszkole w swej działalności jest jednostką inicjującą i organizującą działalność w zakresie krajoznawstwa i turystyki. Działania te mogą być realizowane w różnych formach, mogą to być:
- wycieczki przedmiotowe służące jako uzupełnienie obowiązującego programu nauczania i wychowania,
- wycieczki krajoznawczo-turystyczne,
- imprezy krajoznawczo –turystyczne.
- W organizowaniu wycieczek Przedszkole może współdziałać ze stowarzyszeniami i innymi podmiotami, których przedmiotem działalności jest krajoznawstwo i turystyka.
- O organizacji i programie wycieczki powinny decydować różnorakie kryteria, w tym:
- wiek uczestników,
- zainteresowania i potrzeby przedszkolaków,
- sprawność fizyczna, stan zdrowia,
- stopień przygotowania do pokonywania trudności,
- ewentualne potrzebne umiejętności specjalistyczne.
- Formy wycieczek organizowanych przez Przedszkole:
- spacery,
- krótkie wycieczki,
- wycieczki krajoznawczo-turystyczne.
- Uczestnicy wycieczek to:
- dzieci wszystkich grup wiekowych lub tylko dzieci z grupy starszej w zależności od charakteru wycieczki lub spaceru,
- opiekunowie (wg obowiązujących przepisów) – w przypadku dzieci do 10 roku życia liczba uczestników pozostających pod opieką jednego opiekuna nie może przekraczać 15.
- Karta wycieczki zawiera:
- program wycieczki organizowanej przez Przedszkole,
- liczbę opiekunów,
- liczbę dzieci,
- imię i nazwisko kierownika wycieczki,
- imiona i nazwiska opiekunów wycieczki.
- Do karty wycieczki dołącza się listę dzieci biorących udział w wycieczce, zawierającą imię i nazwisko dziecka oraz telefon rodzica lub rodziców dziecka. Listę dzieci podpisuje dyrektor przedszkola.
- Do karty wycieczki należy dołączyć listę uczestników oraz oświadczenia w sprawie zdrowia dzieci, podpisane przez rodziców/ opiekunów prawnych.
- Udział dzieci w wycieczkach dłuższych wymaga zgody ich rodziców/opiekunów prawnych dziecka (załącznik nr 1 do regulaminu) z wyjątkiem wycieczek odbywających się w ramach zajęć w danym dniu.
- Organizując spacery i wycieczki należy:
- zapoznać dzieci z miejscem i celem spaceru bądź wycieczki, aby ich obserwacje i działania były świadome,
- nie dopuszczać do nadmiernego zmęczenia fizycznego,
- przestrzegać norm kulturalnego zachowania się w stosunku do współuczestników wycieczki,
- przestrzegać wspólnie wypracowanych reguł zapewniających bezpieczeństwo, współdziałanie i przyjemny nastrój,
- dbać o właściwy dobór ubioru dzieci do warunków atmosferycznych,
- zapewnić dzieciom pełne bezpieczeństwo, a w określonych sytuacjach dać dzieciom poczucie kontrolowanej swobody,
- zapewnić właściwą organizację, tak aby osiągnąć zamierzone cele edukacyjne,
- upowszechniać wśród dzieci różnorodne formy aktywnego wypoczynku.
- Wycieczka może być odwołana z powodu złej aury pogodowej.
§ 2
Zadania dyrektora przedszkola.
- Dyrektor wyraża zgodę na organizację wycieczki, po upewnieniu się, że założenia organizacyjne i program wycieczki/imprezy są dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb, stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej dzieci.
- Dyrektor czuwa nad prawidłową organizacją spaceru i wycieczki.
- Dyrektor wyznacza kierownika wycieczki spośród pracowników pedagogicznych przedszkola, posiadających uprawnienia do kierowania wycieczkami przedszkolnymi.
- Dyrektor przedszkola może wyrazić zgodę na łączenie funkcji kierownika wycieczki i opiekuna wycieczki.
- Dyrektor zatwierdza kartę i program wycieczki/imprezy, listę uczestników wycieczki.
- Gromadzi dokumentację wycieczki, którą stanowi:
- karta wycieczki (załącznik nr 2 do regulaminu),
- lista uczestników,
- oświadczenie o przestrzeganiu przepisów dotyczących bezpieczeństwa w czasie wycieczki (załącznik nr 4 do regulaminu)
7. Zawiadamia organ prowadzący o planowanej wycieczce całodniowej.
§ 3
Zadania kierownika wycieczki
- Kierownikiem wycieczki krajoznawczo-turystycznej może być wyłącznie nauczyciel zatrudniony w danej placówce przedszkolnej.
- Kierownik wycieczki jest osobą posiadającą uprawnienia do kierowania wycieczkami.
- Kierownik wycieczki organizuje transport i dba o sprawdzenie przed wycieczką jego sprawności przez policję.
- Kierownik wycieczki powiadamia policję o planowanej wycieczce, w celu sprawdzenia autokaru.
- Kierownik wycieczki sporządza kartę wycieczki, listę uczestników wycieczki (lista zawiera imiona i nazwiska uczestników wycieczki, numery telefonów rodziców).
- Opracowuje program wycieczki (załącznik nr 3 do regulaminu) oraz zapoznaje z nim wszystkich uczestników.
- Zapewnia warunki do pełnej realizacji programu wycieczki oraz sprawuje nadzór w tym zakresie.
- Zapoznaje uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunki do ich przestrzegania.
- Określa zadania opiekuna dotyczące programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki.
- Nadzoruje zaopatrzenie uczestników wycieczki w odpowiedni sprzęt oraz apteczkę pierwszej pomocy.
- Do obowiązków kierownika należy sprawdzenie stanu zdrowia i umiejętności przedszkolaków. Służy temu m.in. uzyskanie zgody (na piśmie) rodziców lub opiekunów prawnych na uczestniczenie dziecka w organizowanej wycieczce (załącznik Nr 1). Rodzice udzielają na piśmie informacji na temat ewentualnych schorzeń dziecka i postępowania w sytuacjach zwiększonego zagrożenia zdrowotnego.
- Kierownik wycieczki rozdziela zadania wśród uczestników.
- Kierownik wycieczki dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki.
- Kierownik wycieczki dokonuje podsumowania i oceny wycieczki po jej zakończeniu przed Dyrektorem i rodzicami w terminie 14 dni.
§ 4
Zadania opiekuna wycieczki
- Opiekun sprawuje opiekę nad powierzonymi mu dziećmi. Współdziała z kierownikiem w zakresie realizacji programu wycieczki.
- Opiekun zapoznaje uczestników wycieczki z zasadami bezpieczeństwa.
- Opiekun wycieczki sprawuje nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
- Opiekun wycieczki nadzoruje wykonywanie zadań i poleceń przydzielonych dzieciom.
- Opiekun wycieczki zwraca uwagę na odpowiedni strój dzieci w czasie wycieczki.
- Opiekun zobowiązany jest sprawdzać stan liczbowy przedszkolaków przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego (nie wolno pozostawiać dzieci bez opieki).
- Opiekun wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika wycieczki.
§ 5
Zasady bezpieczeństwa podczas wycieczek i spacerów
- Osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo przedszkolaków podczas spacerów i wycieczek są:
- kierownik wycieczki
- opiekunowie wycieczki.
- rodzice wspomagający organizatora w zapewnieniu opieki dzieciom.
- Miejscem zbiórki przedszkolaków (rozpoczynającym i kończącym) jest parking przy przedszkolu.
- Przedszkolaki udają się do domu wyłącznie pod opieką rodziców/opiekunów prawnych.
- W trakcie przygotowań do wycieczki jej kierownik powinien zapoznać wszystkich uczestników wycieczki (opiekunów i dzieci) z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas wyjazdu i warunkami ich przestrzegania.
- Kierownik wycieczki oraz opiekunowie wycieczki udzielają natychmiastowej pomocy w razie wypadku, w szczególnym wypadku wzywają pogotowie, informują rodziców.
- Zabronione jest prowadzenie wycieczek z dziećmi podczas burzy, śnieżycy i gołoledzi.
§6
Udzielenie zgody na przeprowadzenie wycieczki
- Zgody na przeprowadzenie wycieczki udziela Dyrektor Przedszkola.
- Jeżeli wycieczka odbywa się podczas zajęć ,należy zgłosić dyrektorowi Przedszkola zamiar wyjścia poza teren Przedszkola, wpisać ją w zeszycie wyjść, a następnie odnotować fakt przeprowadzenia wycieczki w dzienniku zajęć.
§7
Finansowanie wycieczek
- Plan wycieczki określa ogólny koszt wycieczki, koszt jednego uczestnika wycieczki oraz przewidywane koszty organizacyjne i programowe.
- Wycieczki mogą być finansowane ze składek Rady Rodziców, przez rodziców uczestników wycieczki, ze środków pozyskiwanych od osób fizycznych, organizacji, stowarzyszeń wspierających oświatę, od sponsorów.
- Rodzice/prawni opiekunowie dzieci biorących udział w wycieczce zobowiązani są do pokrycia kosztów.
- Rodzice/opiekunowie prawni, którzy zadeklarowali udział dziecka w wycieczce, a następnie tę deklarację wycofali zobowiązani są do pokrycia strat jakie powstały z jego tytułu.
- Kierownik wycieczki oraz opiekunowie nie ponoszą kosztów udziału w wycieczce.
- Kierownik wycieczki odpowiada za terminowe uregulowanie zobowiązań finansowych, związanych z organizacją wycieczki.
- Rozliczenie wycieczki dokonuje kierownik wycieczki w terminie 14 dni, określając sposób zagospodarowania nadwyżki, względnie uzupełnienia niedoboru finansowego.
- Dowodami finansowym są przede wszystkim rachunki, faktury, bilety wydawane przez uprawnione do danego rodzaju działalności podmioty gospodarcze.
§8
Postanowienia końcowe
- Dzieci, które nie uczestniczą w wycieczce oddziału organizowanej w danym dniu zajęć, mają obowiązek brać udział w zajęciach z oddziałem wskazanym przez Dyrektora Przedszkola.
- W razie wypadku uczestników wycieczki stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące postępowania w razie wypadków.
- Uczestnicy wycieczek i imprez podlegają ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków.
Załączniki do regulaminu
Nr 1 – pisemna zgoda rodziców/opiekunów prawnych.
Nr 2 – wzór karty wycieczki.
Nr 3 – program wycieczki.
Nr 4 – oświadczenie kierownika i opiekunów o przestrzeganiu przepisów dotyczących bezpieczeństwa w czasie wycieczki.