PROCEDURY BEZPIECZEŃSTWA DZIECI W MIEJSKIM PRZEDSZKOLU NR 2 W KWIDZYNIE

  1. BEZPIECZEŃSTWO I ZDROWIE DZIECKA W PRZEDSZKOLU
  2. BEZPIECZNE I HIGIENICZNE WARUNKI W PRZEDSZKOLU – KONTROLE TECHNICZNE
  3. NUMERY ALARMOWE DO SŁUŻB, INSPEKCJI I STRAŻY
  4. ZAGROŻENIA WEWNĘTRZNE I ZEWNĘTRZNE
  5. ZACHOWANIA TRUDNE U DZIECI
  6. PROCEDURA W PRZYPADKU WYSTĄPIENIA WEWNĘTRZNYCH I ZEWNĘTRZNYCH ZAGROŻEŃ FIZYCZNYCH,
  7. PRZECIWDZIAŁANIE SYTUACJI SAMOWOLNEGO OPUSZCZENIA PRZEZ DZIECKO BUDYNKU PRZEDSZKOLA
  8. PRZYPROWADZANIE I ODBIÓR DZIECKA Z PRZEDSZKOLA, POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU NIEODEBRANIA DZIECKA Z PRZEDSZKOLA
  9.  POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU PODEJRZENIA, ŻE DZIECKO Z PRZEDSZKOLA ODBIERA UPOWAŻNIONA OSOBA BĘDĄCA POD WPŁYWEM ALKOHOLU LUB NARKOTYKÓW
  10. PROCEDURA POWYPADKOWA
  11. REGULAMIN BEZPIECZEŃSTWA DZIECI
  12. REGULAMIN ORGANIZACJI WYJŚĆ I WYCIECZEK

1. BEZPIECZEŃSTWO I ZDROWIE DZIECKA W PRZEDSZKOLU

  1. Bezpieczeństwo i zdrowie dziecka w przedszkolu to najważniejsze zadanie dla nauczyciela. Dzieci mają małe doświadczenie życiowe i niewielki zasób wypróbowanych technik radzenia sobie z różnymi problemami. Przedszkole od najwcześniejszych lat winno wyposażać dzieci w nawyki unikania, zapobiegania i możliwie szybkiego pokonywania niebezpieczeństw.
  2. Zabawy, zajęcia i organizację dnia w przedszkolu należy rozpatrywać pod kątem bezpieczeństwa dziecka, zapewnienia mu higienicznych warunków środowiskowych oraz stosowania zasad higieny psychicznej.
  3. Działania profilaktyczne przedszkola to:
  4. przybliżenie dzieciom zagrożeń, na które może być narażone,
  5. nauka odpowiedzialności za swoje czyny, przewidywanie skutków,
  6. nauka radzenia sobie w różnych sytuacjach, podejmowania właściwych decyzji,
  7. zakaz oddalania się od grupy.
  8. Wszystkie zajęcia odbywają się pod stałym nadzorem nauczyciela.
  9. W czasie zabaw i zajęć nauczyciel zwraca uwagę na właściwą postawę fizyczną dzieci, dopilnowuje, żeby zbyt długo nie pozostawały w tej samej, męczącej pozycji.
  10. W czasie zajęć praktycznych i technicznych, kiedy dzieci manipulują prostymi narzędziami pracy i operują różnymi materiałami i tworzywami, pamięta o zapewnieniu im całkowitego bezpieczeństwa.
  11. Okres przedszkolny sprzyja wyrabianiu elementarnych nawyków higieniczno- kulturalnych, niezbędnych do rozwijania samodzielności, zamiłowania do czystości, dbałości o estetyczny wygląd, porządek oraz ogólną kulturę zachowania się oraz chęci zwrócenia na siebie uwagi. Dzieci zdobywając przyzwyczajenia, powinny wiedzieć, w jakim celu to robią.
  12. Ważnym zadaniem wychowawczym jest organizowanie zajęć poza budynkiem, przyzwyczajanie dzieci do przebywania na powietrzu bez względu na pogodę. Takie zajęcia pomagają w hartowaniu organizmu dziecka i jego uodparnianiu.

2. BEZPIECZNE I HIGIENICZNE WARUNKI W PRZEDSZKOLU – KONTROLE TECHNICZNE

  1. Przynajmniej raz w roku dyrektor dokonuje kontroli budynku i placu zabaw (ogrodu przedszkolnego) pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z placówki, szczególnie jeśli przerwa w funkcjonowaniu przedszkola wynosi co najmniej 2 tygodnie.
  2. Dyrektor sprawdza:
  3. stan zewnętrzny budynku (elewacja, dach, rynny, gzymsy, kominy, schody wejściowe, barierki, oświetlenie nad wyjściami ewakuacyjnymi),
  4. korytarze, schody (stan, balustrady, oznaczenia dróg ewakuacyjnych, umocowanie chodników),
  5. wszystkie sale zajęć, zabaw i pobytu dzieci (sprzęt, wyposażenie i zabawki, ergonomia, dostosowanie sprzętu do wzrostu dzieci, ogrzewanie, osłony kaloryferów),
  6. łazienki (stan urządzeń),
  7. piwnice,
  8. magazyny,
  9. zaplecze kuchenne,
  10. oświetlenie,
  11. instalację elektryczną, wentylacyjną, gazową, wodno-kanalizacyjną, zabezpieczenie przeciwpożarowe,
  12. urządzenia na placu zabaw.
  13. Po przeprowadzeniu kontroli sporządzony protokół przekazuje się do organu prowadzącego przedszkole.
  14. Terminy wymaganych kontroli specjalistycznych instalacji:
  15. odgromowa – nie rzadziej niż raz na 5 lat,
  16. elektryczna – raz w roku,
  17. gaśnice – zgodnie z zaleceniem producenta,
  18. gazowa – raz w roku.

3. NUMERY ALARMOWE DO SŁUŻB, INSPEKCJI I STRAŻY

112 – Centrum Powiadamiania Ratunkowego jako ogólnoeuropejski numer alarmowy

986 – Straż Miejska

987 – numer informacyjno- koordynacyjny na potrzeby centrum zarządzania kryzysowego

988 – Telefon Zaufania

991 – Pogotowie Energetyczne

992 – Pogotowie Gazowe

993 – Pogotowie Ciepłownicze

994 – Pogotowie Wodociągów i Kanalizacji

995 – Komendant Główny Policji – system Child Alert

996 – Centrum Antyterrorystyczne – Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego

997 – Policja

998 – Państwowa Staż Pożarna

999 – Pogotowie Ratunkowe

552793315 – Powiatowa Stacja Sanitarno- Epidemiologiczna w Kwidzynie

4.ZAGROŻENIA WEWNĘTRZNE I ZEWNĘTRZNE

  1. Najważniejsze zagrożenia wewnętrzne w przedszkolu, którym należy zapobiegać, to:
  2. pojawienie się ofiary czynu karalnego wśród dzieci,
  3. agresywne zachowanie dziecka,
  4. wymuszenie oraz kradzież,
  5. pedofilia,
  6. wypadek dziecka,
  7. pożar.
  8. O wystąpieniu ww. zagrożeń mogą świadczyć symptomy w zachowaniu dzieci, np. skarżenie się na bóle głowy, brzucha, brak apetytu, wewnętrzy niepokój, lęk i rozdrażnienie. Dziecko może zachowywać się agresywnie wobec swojego rodzeństwa i rodzin lub izolować się i szukać samotności, a także przypisywać sobie winę za to, co je spotkało. W takiej sytuacji należy jak najszybciej rozpocząć wyjaśnianie przyczyn niepokojących zachowań.
  9. Przyczyny niewłaściwego zachowania dzieci:
  10. problem z przystosowaniem się do środowiska przedszkolnego, zazdrość wobec kolegów, którzy są lepiej sytuowani (powody materialne),
  11. wpływ rodziny, wolnych mediów, gier komputerowych,
  12. środowisko przedszkolne – źle rozumiana rywalizacja w nauce, zazdrość o pochwałę, konflikty między rówieśnikami, próba zaistnienia w grupie – zdobycia kontroli nad rówieśnikami,
  13. błędne funkcjonowanie przedszkola – duża liczba dzieci, hałas, anonimowość dzieci, brak współpracy z rodzicami, Policją, nieumiejętność zagospodarowania czasu wolnego dzieciom.
  14. Źródłem problemów w przedszkolu może być zestresowany i przemęczony nauczyciel i jego indywidualne problemy, w tym poczucie niedocenienia jego pracy przez rodziców, dzieci i kierownictwo przedszkola.
  15. Zagrożenia wewnętrzne rodzą się w codziennych sytuacjach w przedszkolu, dlatego tak ważne jest, by czujność pracowników była nieustanna i komplementarna.
  16. Zachowania dzieci, które powinny zwrócić szczególną uwagę nauczycieli mogą występować w postaci:
  17. agresji słownej, np. dokuczaniu, wyśmiewaniu, ośmieszaniu, robieniu sobie żartów, które sprawiają przykrość pozostałym dzieciom,
  18. agresji cielesnej, np. biciu, popychaniu dzieci, agresja wobec zwierząt,
  19. dominacji nad rówieśnikami, bądź kimś silniejszym poprzez użycie siły i zastraszeniu,
  20. spadku zainteresowania przedszkolem,
  21. niekontrolowanymi wybuchami gniewu, impulsywności (nieadekwatne do wieku i sytuacji)
  22. braku poczucia empatii wobec krzywdy innych ludzi, poczucia wstydu oraz zadowoleniu z własnych negatywnych zachowań,
  23. fascynacji sytuacjami ukazującymi sceny przemocy, przynoszenie na teren przedszkola niebezpiecznych narzędzi,
  24. skrajnych emocji ukierunkowanych na zjawiska związane z przemocą i agresją.
  25. Nie należy bagatelizować żadnych sygnałów, które mogą świadczyć o fakcie zaistnienia zagrożenia.
  26. Sytuacje świadczące o zagrożeniu należy jak najszybciej powstrzymać i zrobić wszystko, by zostało ono wyeliminowane.
  27. Do zagrożeń zewnętrznych, których prawdopodobieństwo wystąpienia jest największe można uznać między innymi:
  28. włamanie, wtargnięcie uzbrojonych osób trzecich,
  29. wybuch pożaru, gazu,
  30. podejrzenie podłożenia ładunków wybuchowych lub zawalenie się budynku.
  31. Większość przypadków zagrożeń zewnętrznych powinno zakończyć się bezpieczną ewakuacją dzieci i pracowników z przedszkola.

5.ZACHOWANIA TRUDNE U DZIECI

  1. Na początku każdego roku szkolnego na zebraniu rodzice są informowani o działaniach wychowawczych przedszkola, mają możliwość dialogu na temat planowego procesu wychowawczego w przedszkolu.
  2. Rodzice mają możliwość indywidualnego uzgadniania z nauczycielem sposobów prowadzenia pracy wychowawczej z ich dzieckiem.
  3. Nauczyciele tworzą klimat wychowawczy zapewniający bezpieczeństwo psychiczne każdego dziecka.
  4. Przedszkole ma ustalony katalog wartości wyznaczający planową pracę wychowawczą kadry, tj. prawda, odpowiedzialność, zdrowie, przyjaźń, miłość, współdziałanie, szacunek, akceptacja i tolerancja, piękno, przyroda, ojczyzna.
  5. Nauczyciele poprzez tematy kompleksowe i sytuacje wychowawcze wyjaśniają określone wartości, uczą ich rozumienia i stosowania. Dzieci uczestniczą w ocenie zachowań bohaterów literackich i teatralnych, uzasadniają swoje oceny.
  6. Proces wychowawczy wspomagany jest tekstami literackimi, bajkoterapią i formami teatralnymi.
  7. Nauczyciele poprzez zabawy kształtują u dziecka wolę, inteligencję emocjonalną w zakresie rozpoznawania emocji i radzenia sobie z nimi, rozbudzają zainteresowania i upodobania, wzmacniają samoocenę, uczą zasad bycia w grupie, zachęcają do wyzwań i podejmowania zadań.
  8. W grupach przedszkolnych na początku roku szkolnego prowadzi się z dziećmi rozmowy dotyczące zachowania – wspólnie wypracowuje się zasady, które przez nich akceptowane.
  9. Nauczyciele nadzorują relacje fizyczne i psychiczne pomiędzy dziećmi, natychmiast reagują w sytuacji dostrzeżonej nieprawidłowości.
  10. Nauczyciele stosują metody wychowawcze zapewniające oczekiwane rezultaty i niwelujące niepożądane zachowania, poprzez:
  11. własny przykład,
  12. wzory wychowawcze z literatury, sztuki teatralnej,
  13. bajkoterapię – schematy zachowań, sposoby rozwiązywania problemów, relaksację,
  14. organizowanie doświadczeń uczących poprawnych relacji społecznych, w tym umiejętność współpracy w parach i małych grupach,
  15. system nagród i kar,
  16. komunikaty typu „ja” (nazwanie zachowania, emocje, potrzeba, prośba),
  17. techniki asertywne.
  18. aktywne słuchanie,
  19. inne.
  20. W sytuacji agresywnych zachowań dziecka, niezgodnych z wcześniejszymi ustaleniami w grupie, podejmuje się z nim rozmowę, w której opisuje się to zachowanie, odwołuje do ustaleń. Celem jest poprawne zachowania dziecka, uzyskanie informacji o zrozumieniu przebiegu rozmowy i oczekiwań nauczyciela.

6.WYSTĄPIENIE WEWNĘTRZNYCH I ZEWNĘTRZNYCH ZAGROŻEŃ FIZYCZNYCH, PRZECIWDZIAŁANIE SYTUACJI SAMOWOLNEGO OPUSZCZENIA PRZEZ DZIECKO BUDYNKU PRZEDSZKOLA

  1. Przedszkole zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym. Dzieci są objęte ciągłym dozorem i opieką w placówce oraz w trakcie zajęć poza jej terenem. Stosowane są obowiązujące przepisy BHP i PPOŻ.
  2. Metody i sposoby oddziaływań są odpowiednie do wieku dziecka, jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiska z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych.
  3. Nauczyciel odpowiedzialny jest za życie i zdrowie dzieci przebywających w przedszkolu. Troska o pełne bezpieczeństwo wychowanków jest priorytetem wszelkich jego działań.
  4. W czasie pobytu dzieci na placu zabaw (w ogrodzie), nauczyciele powinni przebywać w miejscach największych zagrożeń. Nauczyciele sami decydują o tym, czy potrzebują wsparcia innego pracownika. Podczas zabaw dzieciom nie wolno samowolnie oddalać się z terenu.
  5. Od godziny 8:00 czynne są wszystkie grupy. Do tego czasu obowiązuje zasada, że nauczyciel który w danym dniu rozpoczyna pracę o godzinie 6:30 jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo, zdrowie i życie dzieci z innych grup do momentu jak nie przyjdzie nauczycielka, która rozpoczyna pracę w godzinach późniejszych. Od określonej godziny w tygodniowym harmonogramie pracy nauczyciel przejmuje swoją grupę i odchodzi do swojej sali. Analogicznie jest popołudniu.
  6. Dzieci przez cały czas są otoczone opieką nauczyciela i pomocy nauczyciela.
  7. Dzieciom, które już weszły do sali, nie wolno wychodzić z niej samowolnie, bez dozoru.
  8. Nauczyciel ustala wspólnie z dziećmi zasady i normy obowiązujące w grupie oraz wdraża dzieci do przestrzegania zasad zapewniających mu bezpieczeństwo pobytu w przedszkolu.
  9. Codziennie rano pracownik (konserwator, pomoc nauczyciela) ma obowiązek sprawdzić teren przedszkola pod względem bezpieczeństwa, czy sprzęty są nieuszkodzone, urządzenia sprawne i nie stanowią zagrożenia dla zdrowia i życia dzieci. Nie zwalnia to nauczyciela z obowiązku sprawdzenia sprzętu i terenu, z którego korzystają jego dzieci.
  10. Przy przemieszczaniu się grupy np. do szatni, dzieci ustawiają się parami i tak samo się przemieszczają.
  11. W szatni, ubikacji oraz łazience dzieci podlegają szczególnej kontroli ze strony nauczyciela i pomocy nauczyciela, którzy zobowiązani są do monitoringu tych pomieszczeń.
  12. Każde dziecko w przedszkolu poruszające się samodzielnie na korytarzu musi wzbudzić zainteresowanie innych pracowników przedszkola.
  13. W przedszkolu obowiązuje harmonogram imienny, dzienny i godzinowy pracowników przedszkola, którzy zabezpieczają główne wejście (wyjście) do (z) przedszkola, mające na celu przeciwdziałanie sytuacji samowolnego opuszczenia dziecka budynku przedszkola.
  14. Każdy pracownik przedszkola zobowiązany jest do sprawdzania zabezpieczeń drzwi, okien, bram oraz dostępu dzieci do środków chemicznych w trakcie swojej pracy. Pracownicy zobowiązani są do zamknięcia wejścia do pomieszczenia gospodarczego.
  15. Nauczyciele mają ściśle wyznaczone godziny pracy z dziećmi. Obowiązkiem nauczyciela jest punktualne przychodzenie do pracy. Nauczycielowi nie wolno pozostawić dzieci w grupie bez opieki, gdy nie ma jeszcze zmiennika. W takiej sytuacji dyrektor ma prawo polecić nauczycielowi pozostanie w grupie. Polecenie dyrektora jest dla nauczyciela obowiązujące.

7/8.PRZYPROWADZANIE I ODBIÓR DZIECKA Z PRZEDSZKOLA, POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU NIEODEBRANIA DZIECKA Z PRZEDSZKOLA

  1. Przedszkole jest placówką nieferyjną i funkcjonuje przez cały rok szkolny od poniedziałku do piątku od godz. 6.30 do 16.30, z wyjątkiem przerw ustalonych z organem prowadzącym oraz dni świątecznych i sobót.
  2. Dziecko przyprowadzone do przedszkola musi być zdrowe, a w przypadku zachorowania dziecka w czasie pobytu w przedszkolu rodzic zobowiązany jest do jak najszybszego odebrania dziecka. W sytuacji infekcji, chorób skórnych, zakaźnych dziecko nie może uczęszczać do przedszkola do czasu całkowitego wyleczenia. Rodzic zobowiązany jest do przedstawienia zdolności dziecka do przedszkola od lekarza po przebytych chorobach.
  3. Rodzice są poinformowani o sposobie przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola.
  4. Dzieci przyprowadzane są do przedszkola od godziny 6:30 do godziny 8:30 przez rodziców/prawnych opiekunów lub inne osoby upoważnione przez rodziców I przekazywane bezpośrednio pod opiekę nauczyciela lub osoby dyżurującej w szatni.
  5. Dyżury pracowników w szatni przedszkola pełnione są w następujących godzinach:
  6. od godz.6.30 do godz. 8.30 – dyżur pełnią pomoce nauczyciela, zgodnie z harmonogramem pracy ustalonym na dany rok,
  7. od godz. 8.30 do godz. 9.00 – dyżur pełni intendentka,
  8. od godz. 9.00 do godz. 13.00 – szatnia jest zamknięta, a kontrole sprawuje intendentka,
  9. od godz. 13.00 do godz. 14.00 – dyżur pełni intendentka,
  10. od godz. 14.00 do godz. 16.30 – dyżur pełnią pomoce nauczyciela, zgodnie z harmonogramem pracy ustalonym na dany rok.
  11. Odbiór dzieci z przedszkola jest możliwy wyłącznie przez rodziców lub inne pełnoletnie osoby przez nich upoważnione (pisemne oświadczenie jest składane na początku roku szkolnego).
  12. Rodzice (opiekunowie prawni) mają równe prawo do odbioru dziecka z przedszkola, za wyjątkiem sytuacji pozbawienia lub ograniczenia władzy rodzicielskiej jednego z rodziców lub opiekunów zgodnie z postanowieniem sądu, które rodzice zobowiązani są dostarczyć dyrektorowi przedszkola.
  13. Życzenie rodziców dotyczące nieodebrania dziecka przez jednego z rodziców musi wynikać i być potwierdzone przez orzeczenie sądowe. Odbieranie dziecka przez osoby, dni i godziny wskazane w orzeczeniach sadowych są dla nauczyciela wiążące. W przypadkach, gdy rodzice nie mogą porozumieć się w sprawie odbioru dziecka i nie realizują wskazań sądowych, dyrektor lub nauczyciel powiadamia policję.
  14. W sytuacji wyjątkowej, możliwy jest odbiór dziecka przez osobę nie podaną w deklaracji/oświadczeniu jako upoważnioną. Rodzic zobowiązany jest powiadomić o tym fakcie przedszkole. Osoba ta powinna posiadać pisemne upoważnienie rodzica/opiekuna dziecka z podaniem danych osobowych wraz z numerem dowodu osobistego. Jeżeli rodzic nie ma możliwości pisemnego wydania takiego upoważnienia, to zobowiązany jest do telefonicznego powiadomienia przedszkola o danych osoby odbierającej. Nauczyciel wydający dziecko w takiej sytuacji sporządza wpis do zeszytu upoważnień telefonicznych z podaniem danych osoby odbierającej, godziny odbioru i zaistniałych okoliczności.
  15. Rodzice/ opiekunowie powinni odbierać dzieci z przedszkola do godziny zadeklarowanej w umowie zawartej z dyrektorem przedszkola jednak nie później niż do godziny 16:30, tj. do czasu jego zamknięcia.
  16. Do godziny 16:30 rodzice są zobowiązani do telefonicznego powiadomienia o swoim spóźnieniu.
  17. W sytuacji, gdy rodzic /prawny opiekun nie zgłosi się po dziecko po upływie czasu pracy przedszkola, nauczyciel kontaktuje się z nim pod wskazanym numerem telefonu (do pracy, domu).
  18. Jeśli nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców/prawnych opiekunów, nauczyciel oczekuje z dzieckiem w placówce przedszkolnej i ponawia próby nawiązania kontaktu z rodzicami.
  19.  W przypadku istotnie wydłużającego się czasu oczekiwania na rodziców i wobec braku możliwości nawiązania kontaktu telefonicznego nauczyciel powiadamia dyrektora przedszkola i może po konsultacji z najbliższą jednostką Policji podjąć decyzję o dalszych krokach.
  20. Jeśli nie ma rodziców/prawnych opiekunów w domu możliwe jest podjęcie decyzji wspólnie z Policją o zabraniu dziecka do pogotowia opiekuńczego, czyli tzw. placówki interwencyjnej.
  21. Nauczyciel sporządza notatkę służbową z zaistniałego zdarzenia, po zakończeniu działań interwencyjnych i przekazuje ją dyrektorowi przedszkola.

9.POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU PODEJRZENIA, ŻE DZIECKO Z PRZEDSZKOLA ODBIERA UPOWAŻNIONA OSOBA BĘDĄCA POD WPŁYWEM ALKOHOLU LUB NARKOTYKÓW

  1. W przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że dziecko chce odebrać z przedszkola osoba będąca pod wpływem alkoholu lub narkotyków, nie wydaje dziecka i jednocześnie powiadamia innego dorosłego członka rodziny, bądź inną osobę upoważnioną przez rodzica/prawnego opiekuna, którą zobowiązuje do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola. Następnie powiadamia dyrektora przedszkola, a w uzasadnionych okolicznościach (nieodpowiednie, agresywne zachowanie osoby, której odmówiono wydanie dziecka) Policję.
  2. W przypadku gdy rodzice/ opiekunowie odmówią niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola, dziecko pozostaje w przedszkolu do czasu odebrania przez pełnoletnią osobę upoważnioną. Wówczas możliwy jest odbiór dziecka przez osobę nie podaną w deklaracji/oświadczeniu jako upoważnioną, jeśli rodzic powiadomi o tym fakcie przedszkole. Osoba ta powinna posiadać pisemne upoważnienie rodziców/ opiekunów dziecka z podaniem danych osobowych i numeru dowodu osobistego. Jeśli rodzic nie ma możliwości pisemnego wydania takiego upoważnienia, to w drodze wyjątku może telefonicznie powiadomić przedszkole o danych osoby odbierającej.
  3. W przypadku gdy rodzic /prawny opiekun nie zgłosi się po dziecko po upływie czasu pracy przedszkola, nauczyciel postępuje zgodnie z procedurą postępowania w przypadku nieodebrania dziecka z przedszkola.
  4. Nauczyciel sporządza notatkę służbową z zaistniałego zdarzenia po zakończeniu działań interwencyjnych i przekazuje ją dyrektorowi przedszkola.
  5. Jeżeli przypadki, w których rodzic/opiekun prawny znajduje się pod wpływem alkoholu lub narkotyków powtarzają się, to wychowawca powiadamia o tym fakcie policję (specjalistę ds. nieletnich) celem rozeznania sytuacji domowej, rodzinnej dziecka i powiadomienia sądu rodzinnego.

10.PROCEDURA POWYPADKOWA

  1. Zadaniem dyrektora przedszkola jest prowadzenie rejestru wypadków.
  2. Obowiązkiem nauczyciela jest zapewnić natychmiastową pomoc dziecku, które uległo wypadkowi i powiadomić o nim jego rodziców.
  3. W przypadku konieczności udzielenia pomocy lekarskiej lub ratownika medycznego nauczyciel wzywa pogotowie ratunkowe, zabezpiecza miejsce wypadku, a pozostałych uczniów wyprowadza w bezpieczne miejsce.
  4. Do czasu przyjazdu karetki nauczyciel samodzielnie udziela pierwszej pomocy przedmedycznej, nie podaje żadnych leków i środków farmakologicznych.
  5. O każdym wypadku dziecka nauczyciel zawiadamia dyrektora przedszkola, pracownika służby bhp i organ prowadzący, sporządzając notatkę służbową z opisem zaistniałego zdarzenia, w której podaje dane:
  6. imię, nazwisko dziecka, datę urodzenia, grupę, do której uczęszcza,
  7. datę, godzinę i miejsce wypadku (okoliczności w jakich doszło do zdarzenia), jaki wystąpił uraz i rodzaj udzielonej pomocy oraz czy opiekun grupy był w miejscu zdarzenia wypadku.
  8. O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia zawiadamia się niezwłocznie państwowego inspektora sanitarnego.
  9. O wypadku zbiorowym, ciężkim lub śmiertelnym, niezwłocznie zawiadamia się prokuratora i organ nadzoru.
  10. W ciągu 14 dni od daty zaistnienia wypadku lub jego zgłoszenia należy sporządzić protokół powypadkowy (załącznik do procedury).
  11. Jeżeli wystąpią uzasadnione okoliczności, przeszkody lub trudności uniemożliwiające sporządzenie protokołu w  wyznaczonym terminie, należy sporządzić go możliwie szybko, powyżej 14 dni od daty uzyskania zawiadomienia.
  12. Komisję powypadkową powołuje dyrektor przedszkola. W jej skład powinien wchodzić nauczyciel, pracownik przedszkola, pracownik służby bhp lub wicedyrektor przedszkola jako przewodniczący zespołu.
  13. W protokole powypadkowym ucznia powinny być zawarte dodatkowe informacje do notatki ze zdarzenia:
  14. szczegółowy opis okoliczności w jakich doszło do zdarzenia,
  15. imiona i nazwiska świadków zdarzenia.
  16. Podczas spisywania okoliczności wypadku, zespół powypadkowy ma prawo uzyskać pisemne oświadczenie nauczyciela, pod opieką którego dziecko przebywało w trakcie wypadku.
  17. Jeśli protokół budzi wątpliwości albo zdanie członków jest odmienne, rozstrzygające jest stanowisko przewodniczącego zespołu.
  18. Członek zespołu, który nie zgadza się ze stanowiskiem przewodniczącego, może złożyć zdanie odrębne, które odnotowuje się w protokole powypadkowym.
  19. Po sporządzeniu protokołu należy przedłożyć go do podpisu członkom komisji oraz dyrektorowi przedszkola, a następnie rodzicom dziecka. Jeżeli rodzice/ prawni opiekunowie nie mają zastrzeżeń do treści protokołu, z chwilą jego podpisania staje się on prawomocny.
  20. Po podpisaniu protokołu rodzice mają prawo złożyć zastrzeżenia na piśmie. Powołana komisja powypadkowa ponownie ustala okoliczności wypadku.
  21. Dokumentacja powypadkowa jest sporządzana w dwóch egzemplarzach – jeden dla przedszkola i jeden dla rodzica poszkodowanego dziecka.
  22. W przeciągu 7 dni od dnia doręczenia protokołu powypadkowego osoby, którym doręczono protokół, mogą złożyć zastrzeżenia do ustaleń.
  23. Zastrzeżenia można złożyć przewodniczącemu zespołu ustnie bądź pisemnie.
  24. Zastrzeżenia mogą dotyczyć błędnego ustalenia stanu faktycznego poprzez niewykorzystanie wszystkich środków dowodowych bądź sprzeczności istotnych ustaleń protokołu z wcześniej zebranym materiałem dowodowym.
  25. Złożone zastrzeżenia rozpatruje organ prowadzący przedszkole, który po rozpatrzeniu uwag może zwrócić się do komisji powypadkowej o wyjaśnienie ustaleń protokołu bądź przeprowadzenie określonych brakujących czynności dowodowych.
  26. W celu omówienia zaistniałego zdarzenia zaleca się przeprowadzenie instruktażu stanowiskowego całej załogi.
  27. Dyrektor na bieżąco informuje o wnioskach i podjętych działaniach profilaktycznych, które zmierzałyby do zapobiegania analogicznym wypadkom.

11.REGULAMIN BEZPIECZEŃSTWA DZIECI w Miejskim Przedszkolu Nr 2 w Kwidzynie

  1. Na bezpieczeństwo dziecka składa się bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne.
  2. Bezpieczeństwo fizyczne polega w szczególności na chronieniu dzieci przed urazami, bólem, utratą zdrowia i życia. Bezpieczeństwo psychiczne polega w szczególności na właściwym komunikowaniu się z dzieckiem, akceptacji, tolerancji dziecka bez względu na posiadany potencjał rozwojowy, status społeczny i pochodzenie.
  3. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiska z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w placówce oraz w trakcie zajęć organizowanych poza jej terenem.
  4. Zadania przedszkola
  5. Do przedszkola muszą być przyprowadzane wyłącznie dzieci zdrowe.
  6. Przedszkole jest zamykane na klucz od godziny 8.15.
  7. Rodzice (opiekunowie prawni) i goście odwiedzający przedszkole, chcąc wejść do budynku, korzystają z dzwonka przy drzwiach.
  8. Z placu zabaw mogą korzystać dzieci przedszkolne wyłącznie, gdy są z opiekunami grupy.
  9. Sprzęt na placu zabaw jest sprawdzany codziennie przez pracownika gospodarczego (konserwatora), nauczyciela wychodzącego z dziećmi na teren zabaw i pomoc nauczyciela. Usterki usuwane są na bieżąco.
  10. Personel przedszkola nie może podawać dzieciom żadnych leków.
  11. Podczas pobytu dzieci w ogrodzie otwiera się drzwi toalety, z której w każdej chwili mogą skorzystać przedszkolaki po uprzednim powiadomieniu nauczyciela.
  12. Każdy nauczyciel posiada ukończony kurs pierwszej pomocy przedmedycznej.
  13. Nauczyciele mają ukończony kurs organizatorów wycieczek.
  14. W przedszkolu znajdują się trzy apteczki (w sali grupy 5-latków, w biurze – apteczka – torba do wykorzystania w czasie wycieczek i pobytu poza budynkiem przedszkola oraz w kuchni). W apteczkach są wyłącznie środki odkażające rany i materiały opatrunkowe.
  15. Przedszkole ubezpiecza dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków, na każdy rok szkolny.
  16. Obowiązki nauczyciela

1) W sytuacji zagrożenia życia dziecka nauczyciel:

  1. udziela pierwszej pomocy przedmedycznej zgodnie z jej zasadami,
  2. powiadamia pogotowie, rodzica (opiekuna prawnego) i dyrektora,
  3. jest odpowiedzialny za życie dziecka do chwili przyjazdu pogotowia i przejęcia dziecka przez lekarza,
  4. jedzie z chorym dzieckiem do szpitala, jeśli rodzic (opiekun prawny) nie zdążył przyjechać do przedszkola; w tej sytuacji, gdy nauczyciel musi zająć się chorym dzieckiem, inne dzieci będące pod jego opieką pozostają pod nadzorem pracownika obsługowego przedszkola, do chwili, gdy dyrektor nie wyznaczy innego nauczyciela.

2) W sytuacji zagrożenia zdrowia dziecka.

  1. W przypadku złego samopoczucia dziecka lub gorączki nauczyciel:
  2. natychmiast zawiadamia telefonicznie rodzica (opiekuna prawnego) i prosi o jak najszybsze odebranie dziecka z przedszkola,
  3. zawiadamia dyrektora,
  4. może zastosować zimne okłady, gdy gorączka jest bardzo wysoka,
  5. zajmuje się dzieckiem chorym do chwili przybycia rodzica (opiekuna prawnego) lub na piśmie upoważnionego dorosłego opiekuna.
  6. W przypadku drobnych zranień nauczyciel:
  7. zajmuje się dzieckiem zranionym,
  8. pozostawia inne dzieci powierzone jego opiece innemu nauczycielowi,
  9. korzysta ze środków odkażających rany i środków opatrunkowych znajdujących się w apteczkach,
  10. decyduje o założeniu opatrunku uciskowego,
  11. zawiadamia rodzica (opiekuna prawnego), jeśli dziecko tego sobie życzy.
  12. W przypadku większych urazów (np. rozcięć, głębszych skaleczeń, złamań itp.) nauczyciel postępuje tak, jak w przypadku zagrożenia życia dziecka.

3) W budynku przedszkola nauczyciel:

  1. jest zobowiązany do uświadamiania dzieciom niebezpieczeństwa podczas zabaw w sali, w ogrodzie, pobytu w łazience, w szatni i w innych pomieszczeniach przedszkola oraz podczas spacerów i wycieczek,
  2. planuje w planach miesięcznych zagadnienia związane z bezpieczeństwem dzieci i zapisuje ich realizację w dziennikach zajęć przedszkola,
  3. ma obowiązek codziennie, po wejściu do sali, dokonać jej przeglądu, w związku z bezpieczeństwem dzieci,
  4. usuwa wszelkie przedmioty zagrażające zdrowiu dzieci i powiadamia dyrektora,
  5. ustala liczbę dzieci obecnych w danym dniu w przedszkolu przed pierwszym posiłkiem; dzieci spóźnione dopisuje na bieżąco,
  6. liczy dzieci przed wyjściem do ogrodu,
  7. Nauczyciel wychodząc do toalety pozostawia dzieci pod chwilową opieką woźnej.
  8. nie może pozostawić dzieci bez opieki nawet na chwilę,
  9. zastępujący innego nauczyciela wpisuje się do dziennika zajęć grupy, w której pełni zastępstwo, przejmując w ten sposób odpowiedzialność za bezpieczeństwo i zdrowie dzieci,
  10. wie, gdzie w przedszkolu znajdują się apteczki,
  11. rozpoczynający pracę o godzinie 6.30 zbiera dzieci z całego przedszkola w grupie „5-latków”,
  12. przychodzący do pracy na godzinę 7.00 lub 7.30 lub 8.00 przejmuje dzieci ze swojej grupy i przechodzi z nimi do własnej sali,
  13. prowadzący zajęcia dodatkowe z dziećmi (np. język angielski, tańce, logopedię), podpisuje oświadczenia o odpowiedzialności za zdrowie i życie powierzonych im dzieci.

4) W ogrodzie przedszkolnym nauczyciel:

  1. ma obowiązek przed każdym wyjściem na dwór policzyć dzieci,
  2. jest zobowiązany, przed każdym wyjściem na dwór, sprawdzić ubiór dzieci m.in. zapięcie kurtek, zawiązanie czapek, szalików i sznurowadeł,
  3. musi obowiązkowo sprawdzić czy dzieci nie mają przy sobie niebezpiecznych przedmiotów, które mogłyby zagrażać im i innym,
  4. prowadzi dzieci do ogrodu i z ogrodu parami,
  5. sam otwiera i zamyka furtki ogrodowe; podczas pobytu dzieci w ogrodzie furtki są zawsze zamknięte,
  6. w momencie korzystania przez dzieci ze sprzętu ogrodowego jest zobowiązany do nadzorowania tych czynności,
  7. podczas pobytu w ogrodzie zwraca uwagę na bezpieczeństwo zabaw dzieci i ich ubiór (zawiązane sznurowadła, szaliki itp.),
  8. ma obowiązek policzyć dzieci wychodzące z ogrodu,
  9. czuwa nad korzystaniem przez dzieci z toalety, analizując kto do niej poszedł i czy już wrócił,
  10. podczas zabaw kilku grup dzieci w ogrodzie z innymi nauczycielami dzieli się tak, by w każdym miejscu ogrodu znajdował się nauczyciel czuwający nad bezpieczeństwem dzieci,
  11. nie może gromadzić się podczas zabaw dzieci w ogrodzie w jednym miejscu z innymi nauczycielami.

5) Na spacerze nauczyciel:

  1. planuje spacer z dziećmi zgodnie z planem miesięcznym lub tygodniowym przedszkola,
  2. ma obowiązek wpisać wyjście z dziećmi poza teren placówki w ewidencji wyjść znajdującej się w kancelarii przedszkola określając godzinę wyjścia, cel oraz przewidywaną godzinę powrotu. Informacje te nauczyciel podpisuje własnoręcznym podpisem,
  3. odpowiada za bezpieczeństwo i zdrowie dzieci podczas spacerów,
  4. może pójść z dziećmi na spacer wtedy, gdy jednej osobie dorosłej przyporządkuje się dziesięcioro dzieci,
  5. podczas spacerów jest wspomagany przez pomoc nauczyciela.

6) Podczas wycieczki poza miasto nauczyciel:

  1. planuje wycieczkę zgodnie z planem rocznym przedszkola,
  2. organizując wycieczkę korzysta z ofert sprawdzonych biur podróży,
  3. uzyskuje zgodę rodziców (opiekunów prawnych) na uczestnictwo dzieci w wycieczce,
  4. wypełnia i przedstawia dyrektorowi do zaakceptowania Kartę wycieczki,
  5. ubezpiecza dzieci dodatkowo na czas trwania wycieczki,
  6. przekazuje dyrektorowi dokument ubezpieczenia dzieci i zgody rodziców,
  7. informuje rodziców o celu, przebiegu, czasie trwania i przewidywanym czasie powrotu dzieci z wycieczki oraz innych organizacyjnych sprawach związanych z wyjazdem,
  8. zabiera wyłącznie dzieci zdrowe; wycieczki dzieci przedszkolnych są wyłącznie jednodniowe, trwające nie dłużej niż 6-7 godzin.

7) Obowiązki rodziców (opiekunów prawnych):

  1. przyprowadzenie do przedszkola dziecka zdrowego – bez kataru, kaszlu, gorączki, bez złego samopoczucia, do godziny 8.30,
  2. wprowadzenie dziecka do budynku przedszkolnego, do szatni, rozebranie i przekazanie pod opiekę nauczycielowi pełniącemu dyżur lub innemu nauczycielowi, albo pomocy pełniącej dyżur,
  3. opuszczenie budynku przedszkola dopiero po upewnieniu się, że dziecko jest pod opieką nauczyciela,
  4. odpowiedzialność za zdrowie i życie dziecka tuż po jego odebraniu,
  5. sprawdzenie, czy dziecko nie wnosi do przedszkola przedmiotów, zabawek, które stwarzałyby niebezpieczeństwo dla niego i innych dzieci,
  6. zapewnienie dziecku bezpiecznego, wygodnego ubioru i obuwia oraz nakrycia głowy,
  7. przyprowadzanie i odbieranie dziecka według ustalonych w przedszkolu zasad.

6. Przyprowadzanie dziecka do przedszkola

  1. Dzieci do przedszkola przyprowadzane są przez rodziców (opiekunów prawnych) lub inne osoby dorosłe.
  2. Rodzice (opiekunowie prawni) są odpowiedzialni za bezpieczeństwo dzieci w drodze do przedszkola.
  3. Rodzice (opiekunowie prawni) są zobowiązani osobiście powierzyć dziecko nauczycielowi lub woźnej pełniącej dyżur. W sytuacji, kiedy rodzic (opiekun prawny) nie dopełni tego obowiązku, żaden pracownik przedszkola nie będzie ponosił odpowiedzialności za bezpieczeństwo i zdrowie dziecka.
  4. W godzinach od 6.30 do 8.00 rodzice (opiekunowie prawni) przyprowadzają dziecko do sali, w której znajduje się grupa dyżurująca.
  5. Po godz. 8.00 rodzice (opiekunowie prawni) przyprowadzają dzieci do sali grupy, do której dziecko uczęszcza. Od godz. 8.00 pracują już wszystkie grupy.
  6. Dzieci przyprowadzone do grupy dyżurującej rozchodzą się do sal swoich grup pod opieką nauczyciela prowadzącego grupę.
  7. Nauczyciel przyjmujący dziecko zobowiązany jest zwrócić uwagę na wnoszone przez dziecko zabawki i przedmioty – czy są one właściwe, bezpieczne i zgodne z ustaleniami.
  8. Rodzice (opiekunowie prawni) zobowiązani są przyprowadzać do przedszkola dziecko zdrowe i czyste. Dziecka chorego lub z symptomami choroby nie należy przyprowadzać do przedszkola.
  9. Rodzice (opiekunowie prawni) mają obowiązek zgłaszania wszelkich poważnych dolegliwości dziecka i udzielania wyczerpujących informacji na ten temat.
  10. Wszelkie przypadki występowania przewlekłych chorób u dzieci (w tym alergii pokarmowych) należy zgłaszać wyłącznie pisemnie, dołączając zaświadczenie lekarskie z zaleceniami postępowania.

7. Dziecko może być odebrane z przedszkola przez:

  1. rodziców (opiekunów prawnych) lub inne osoby dorosłe upoważnione na piśmie przez rodziców (opiekunów prawnych), zdolnych do podejmowania czynności prawnych,
  2. osoby upoważnione wpisane do oświadczenia rodziców (opiekunów prawnych) składanego na początku każdego roku szkolnego, oraz jednorazowego oświadczenia rodziców (opiekunów prawnych) z podanym imieniem, nazwiskiem, miejscem zamieszkania, nr dowodu osobistego osoby upoważnionej do odbioru dziecka w danym dniu.

8. Nauczyciel każdej grupy powinien wiedzieć i widzieć, kto odbiera dziecko z placówki. Jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji adresów zamieszkania, numerów kontaktowych rodziców (prawnych opiekunów) dzieci.

  1. Upoważnienie złożone przez rodziców (opiekunów prawnych) pozostaje w dokumentacji przedszkola i może być w każdej chwili odwołane lub zmienione.
  2. Wzór upoważnienia do odbierania dziecka z przedszkola stanowi załącznik do niniejszej procedury.
  3. Wydanie dziecka osobie upoważnionej jednorazowo nastąpi po okazaniu przez tę osobę dowodu osobistego.
  4. Rodzice (opiekunowie prawni) ponoszą odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odebranego z placówki przez upoważnioną przez nich osobę.
  5. Jeśli dziecko z jakiegoś powodu nie zechce wyjść z placówki z osobą upoważnioną przez rodziców (opiekunów prawnych), dziecko nadal pozostanie pod opieką nauczyciela, a dyrektor (lub w przypadku jego nieobecności zastępca lub inny nauczyciel) niezwłocznie skontaktuje się z rodzicami (opiekunami prawnymi) w celu ustalenia dalszego postępowania.
  6.  Odbiór dzieci następuje z danej grupy do godziny 15.30, a z grupy dyżurującej od godziny 15.3 do godziny 16.30. Z sali można pozwolić dziecku wyjść dopiero wtedy, gdy rodzic (osoba upoważniona) dotarł na miejsce pobytu dzieci.
  7.  Przedszkole może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby odbierającej dziecko wskazuje na spożycie alkoholu, jest w innej niedyspozycji lub jest agresywny. W takim przypadku nauczyciel jest zobowiązany zatrzymać dziecko do wyjaśnienia sprawy, skontaktować się z drugim rodzicem lub osobą upoważnioną. O zaistniałym fakcie powinien być poinformowany dyrektor, a w przypadku zwolnienia lekarskiego lub urlopu dyrektora, jego zastępca.
  8.  Żądanie rodziców (opiekunów prawnych) dotyczące zakazu odbierania dziecka przez jednego z nich musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe.
  9.  Postępowanie w sytuacji nieodebrania dziecka z przedszkola lub zgłoszenia się po dziecko osoby niebędącej w stanie sprawować opieki nad dzieckiem.
  10. Dzieci powinny być odebrane z przedszkola do godz. 16.30 .
  11. W przypadku braku możliwości odebrania dziecka z przedszkola w godzinach jego pracy (sytuacje losowe) rodzice (opiekunowie prawni) zobowiązani są do poinformowania o zaistniałej sytuacji oraz uzgodnienia innego sposobu odbioru dziecka.
  12. W razie wyczerpania wszystkich możliwości odebrania dziecka z przedszkola przez rodziców (opiekunów prawnych) lub osób upoważnionych pisemnie, nauczyciel ma obowiązek powiadomić o zaistniałej sytuacji dyrektora przedszkola oraz skontaktować się z policją. Z przebiegu zaistniałej sytuacji nauczyciel sporządza protokół zdarzenia podpisany przez świadków, który zostaje przekazany do wiadomości dyrektora, Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców.
  13.  Dziecko w przedszkolu ma obowiązek
  14. sygnalizować nauczycielom chęć wyjścia z sali do toalety,
  15. będąc w ogrodzie powiadamiać nauczyciela o zamiarze pójścia do toalety.
  16. nie przynosić do przedszkola picia, jedzenia oraz okularów przeciwsłonecznych i zabawek, które zagrażałyby bezpieczeństwu jego i innych dzieci.
  17. uzgadniać z rodzicami (opiekunami prawnymi) i nauczycielami dzień, w którym mogą przynieść do przedszkola swoją ulubioną zabawkę.
  18. Dzieci muszą zawsze powiadamiać nauczyciela o zadrapaniach, skaleczeniach, uderzeniach i innych wypadkach

12. ORGANIZACJA WYJŚĆ I WYCIECZEK

  1. Nauczyciel każde wyjście z grupą poza teren przedszkola zgłasza dyrekcji przedszkola, wpisując do zeszytu wyjść z podaniem godziny wyjścia, miejsca i celu wyjścia oraz planowanej godziny powrotu.
  2. Organizacja wycieczek wyjazdowych odbywa się na podstawie pisemnej zgody rodziców na udział dziecka w wycieczce. Planowanie, organizacja i przebieg wycieczek powinny być zgodne z obowiązującym w przedszkolu regulaminem spacerów i wycieczek.

Regulamin organizacji spacerów i wycieczek przez Miejskie Przedszkole nr 2 w Kwidzynie

Podstawa prawna:

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z dnia 1 czerwca 2018r.)
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2017r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r., poz. 59 z późn. zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2001r. Nr 135, poz.1516);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2014r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2014r.,poz.1150);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach     i  placówkach (Dz. U. z 2003r. Nr 6, poz. 69 z późn.zm.)

§ 1

Zasady ogólne

  1. Organizatorem spacerów i wycieczek jest Miejskie Przedszkole Nr 2 w Kwidzynie przy współpracy Rady Rodziców.
  2. Przedszkole w swej działalności jest jednostką inicjującą i organizującą działalność w zakresie krajoznawstwa i turystyki. Działania te mogą być realizowane w różnych formach, mogą to być:
  3. wycieczki przedmiotowe służące jako uzupełnienie obowiązującego programu nauczania i wychowania,
  4. wycieczki krajoznawczo-turystyczne,
  5. imprezy krajoznawczo –turystyczne.
  6. W organizowaniu wycieczek Przedszkole może współdziałać ze stowarzyszeniami i innymi podmiotami, których przedmiotem działalności jest krajoznawstwo i turystyka.
  7. O organizacji i programie wycieczki powinny decydować różnorakie kryteria, w tym:
  8. wiek uczestników,
  9. zainteresowania i potrzeby przedszkolaków,
  10. sprawność fizyczna, stan zdrowia,
  11. stopień przygotowania do pokonywania trudności,
  12. ewentualne potrzebne umiejętności specjalistyczne.
  13. Formy wycieczek organizowanych przez Przedszkole:
  14. spacery,
  15. krótkie wycieczki,
  16. wycieczki krajoznawczo-turystyczne.
  17. Uczestnicy wycieczek to:
  18. dzieci wszystkich grup wiekowych lub tylko dzieci z grupy starszej w zależności od charakteru wycieczki lub spaceru,
  19. opiekunowie (wg obowiązujących przepisów) – w przypadku dzieci do 10 roku życia liczba uczestników pozostających pod opieką jednego opiekuna nie może przekraczać 15.
  20. Karta wycieczki zawiera:
  21. program wycieczki organizowanej przez Przedszkole,
  22. liczbę opiekunów,
  23. liczbę dzieci,
  24. imię i nazwisko kierownika wycieczki,
  25. imiona i nazwiska opiekunów wycieczki.
  26. Do karty wycieczki dołącza się listę dzieci biorących udział w wycieczce, zawierającą imię i nazwisko dziecka oraz telefon rodzica lub rodziców dziecka. Listę dzieci podpisuje dyrektor przedszkola.
  27. Do karty wycieczki należy dołączyć listę uczestników oraz oświadczenia w sprawie zdrowia dzieci, podpisane przez rodziców/ opiekunów prawnych.
  28. Udział dzieci w wycieczkach dłuższych wymaga zgody ich rodziców/opiekunów prawnych  dziecka (załącznik nr  1 do regulaminu) z wyjątkiem wycieczek odbywających się w ramach zajęć w danym dniu.
  29. Organizując spacery i wycieczki należy:
  30. zapoznać dzieci z miejscem i celem spaceru bądź wycieczki, aby ich obserwacje i działania były świadome,
  31. nie dopuszczać do nadmiernego zmęczenia fizycznego,
  32. przestrzegać norm kulturalnego zachowania się w stosunku do współuczestników wycieczki,
  33. przestrzegać wspólnie wypracowanych reguł zapewniających bezpieczeństwo, współdziałanie i przyjemny nastrój,
  34. dbać o właściwy dobór ubioru dzieci do warunków atmosferycznych,
  35. zapewnić dzieciom pełne bezpieczeństwo, a w określonych sytuacjach dać dzieciom poczucie kontrolowanej swobody,
  36. zapewnić właściwą organizację, tak aby osiągnąć zamierzone cele edukacyjne,
  37. upowszechniać wśród dzieci różnorodne formy aktywnego wypoczynku.
  38. Wycieczka może być odwołana z powodu złej aury pogodowej.

§ 2

Zadania dyrektora przedszkola.

  1. Dyrektor wyraża zgodę na organizację wycieczki, po upewnieniu się, że założenia organizacyjne i program wycieczki/imprezy są dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb, stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej dzieci.
  2. Dyrektor czuwa nad prawidłową organizacją spaceru i wycieczki.
  3. Dyrektor wyznacza kierownika wycieczki spośród pracowników pedagogicznych przedszkola, posiadających uprawnienia do kierowania wycieczkami przedszkolnymi.
  4. Dyrektor przedszkola może wyrazić zgodę na łączenie funkcji kierownika wycieczki i opiekuna wycieczki.
  5. Dyrektor zatwierdza kartę i program wycieczki/imprezy, listę uczestników wycieczki.
  6. Gromadzi dokumentację wycieczki, którą stanowi:
  7. karta wycieczki (załącznik nr 2 do regulaminu),
  8. lista uczestników,
  9. oświadczenie o przestrzeganiu przepisów dotyczących bezpieczeństwa w czasie wycieczki (załącznik nr 4 do regulaminu)

7. Zawiadamia organ prowadzący o planowanej wycieczce całodniowej.

§ 3

Zadania kierownika wycieczki

  1. Kierownikiem wycieczki krajoznawczo-turystycznej może być wyłącznie nauczyciel zatrudniony w danej placówce przedszkolnej.
  2. Kierownik wycieczki jest osobą posiadającą uprawnienia do kierowania wycieczkami.
  3. Kierownik wycieczki organizuje transport i dba o sprawdzenie przed wycieczką jego sprawności przez policję.
  4. Kierownik wycieczki powiadamia policję o planowanej wycieczce, w celu sprawdzenia autokaru.
  5. Kierownik wycieczki sporządza kartę wycieczki, listę uczestników wycieczki (lista zawiera imiona i nazwiska uczestników wycieczki, numery telefonów rodziców).
  6. Opracowuje program wycieczki (załącznik nr 3 do  regulaminu) oraz zapoznaje z nim wszystkich uczestników.
  7. Zapewnia warunki do pełnej realizacji programu wycieczki oraz sprawuje nadzór w tym zakresie.
  8. Zapoznaje uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunki do ich przestrzegania.
  9. Określa zadania opiekuna dotyczące programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki.
  10. Nadzoruje zaopatrzenie uczestników wycieczki w odpowiedni sprzęt oraz apteczkę pierwszej pomocy.
  11. Do obowiązków kierownika należy sprawdzenie stanu zdrowia i umiejętności przedszkolaków. Służy temu m.in. uzyskanie zgody (na piśmie) rodziców lub opiekunów prawnych na uczestniczenie dziecka w organizowanej wycieczce (załącznik Nr 1). Rodzice udzielają na piśmie informacji na temat ewentualnych schorzeń dziecka i postępowania w sytuacjach zwiększonego zagrożenia zdrowotnego.
  12. Kierownik wycieczki rozdziela zadania wśród uczestników.
  13. Kierownik wycieczki dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki.
  14. Kierownik wycieczki dokonuje podsumowania i oceny wycieczki po jej zakończeniu przed Dyrektorem i rodzicami w terminie 14 dni.

§ 4

Zadania opiekuna wycieczki

  1. Opiekun sprawuje opiekę nad powierzonymi mu dziećmi. Współdziała z kierownikiem w zakresie realizacji programu wycieczki.
  2. Opiekun zapoznaje uczestników wycieczki z zasadami bezpieczeństwa.
  3. Opiekun wycieczki sprawuje nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
  4. Opiekun wycieczki nadzoruje wykonywanie zadań i poleceń przydzielonych dzieciom.
  5. Opiekun wycieczki zwraca uwagę na odpowiedni strój dzieci w czasie wycieczki.
  6. Opiekun zobowiązany jest sprawdzać stan liczbowy przedszkolaków przed wyruszeniem z każdego  miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego (nie wolno pozostawiać dzieci bez opieki).
  7. Opiekun wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika wycieczki.

§ 5

Zasady bezpieczeństwa podczas wycieczek i spacerów

  1. Osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo przedszkolaków podczas spacerów i wycieczek są:
  2. kierownik wycieczki
  3. opiekunowie wycieczki.
  4. rodzice wspomagający organizatora w zapewnieniu opieki dzieciom.
  5. Miejscem zbiórki przedszkolaków (rozpoczynającym i kończącym) jest parking przy przedszkolu.
  6. Przedszkolaki udają się do domu wyłącznie pod opieką rodziców/opiekunów prawnych.
  7. W trakcie przygotowań do wycieczki jej kierownik powinien zapoznać wszystkich uczestników wycieczki (opiekunów i dzieci) z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas wyjazdu i warunkami ich przestrzegania.
  8. Kierownik wycieczki oraz opiekunowie wycieczki udzielają natychmiastowej pomocy w razie wypadku, w szczególnym wypadku wzywają pogotowie, informują rodziców.
  9. Zabronione jest prowadzenie wycieczek z dziećmi podczas burzy, śnieżycy i gołoledzi.

§6

Udzielenie zgody na przeprowadzenie wycieczki

  1. Zgody na przeprowadzenie wycieczki udziela Dyrektor Przedszkola.
  2. Jeżeli wycieczka odbywa się podczas zajęć ,należy zgłosić dyrektorowi Przedszkola zamiar wyjścia poza teren Przedszkola, wpisać ją w zeszycie wyjść, a następnie odnotować fakt  przeprowadzenia wycieczki w dzienniku zajęć.

§7

Finansowanie wycieczek

  1. Plan wycieczki określa ogólny koszt wycieczki, koszt jednego uczestnika wycieczki oraz przewidywane koszty organizacyjne i programowe.
  2. Wycieczki mogą być finansowane ze składek Rady Rodziców, przez rodziców uczestników wycieczki, ze środków pozyskiwanych od osób fizycznych, organizacji, stowarzyszeń wspierających oświatę, od sponsorów.
  3. Rodzice/prawni opiekunowie dzieci biorących udział w wycieczce zobowiązani są do pokrycia kosztów.
  4. Rodzice/opiekunowie prawni, którzy zadeklarowali udział dziecka w wycieczce, a następnie tę deklarację wycofali zobowiązani są do pokrycia strat jakie powstały z jego tytułu.
  5. Kierownik wycieczki oraz opiekunowie nie ponoszą kosztów udziału w wycieczce.
  6. Kierownik wycieczki odpowiada za terminowe uregulowanie zobowiązań finansowych, związanych z organizacją wycieczki.
  7. Rozliczenie wycieczki dokonuje kierownik wycieczki w terminie 14 dni, określając sposób zagospodarowania nadwyżki, względnie uzupełnienia niedoboru finansowego.
  8. Dowodami finansowym są przede wszystkim rachunki, faktury, bilety wydawane przez uprawnione do danego rodzaju działalności podmioty gospodarcze.

§8

Postanowienia końcowe

  1. Dzieci, które nie uczestniczą w wycieczce oddziału organizowanej w danym dniu zajęć, mają obowiązek brać udział w zajęciach z oddziałem wskazanym przez Dyrektora Przedszkola.
  2. W razie wypadku uczestników wycieczki stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące postępowania w razie wypadków.
  3. Uczestnicy wycieczek i imprez podlegają ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków.

Załączniki do regulaminu

Nr 1 – pisemna zgoda rodziców/opiekunów prawnych.

Nr 2 – wzór karty wycieczki.

Nr 3 – program wycieczki.

Nr 4 – oświadczenie kierownika i opiekunów o przestrzeganiu przepisów dotyczących bezpieczeństwa w czasie wycieczki.